Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Van zaak tot zaak (2)

Een onderzoek naar verschillende beslissingsstructuren en klantloyaliteit in de B2B sector.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar verschillende beslissingsstructuren en klantloyaliteit in de B2B sector.
Redactie LoyaltyFacts
25 februari 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Van zaak tot zaak (2)

Een onderzoek naar verschillende beslissingsstructuren en klantloyaliteit in de B2B sector.

Een onderzoek naar verschillende beslissingsstructuren en klantloyaliteit in de B2B sector.

The Harvard Business Review deed onderzoek naar klantloyaliteit in B2B. Door middel van drie artikelen brengt LoyaltyFacts u op de hoogte van hun bevindingen. In dit tweede deel  leest u alles over beslissingsstructuren en de verschillende niveaus van klantloyaliteit.

Verschillende beslissers, verschillende belangen
Veel B2B marketeers vinden het moeilijk om de voordelen van hun product of dienst over te brengen aan de zakelijke klanten omdat de aankoopbeslissing vaak niet door één persoon genomen wordt, maar door groepen belanghebbenden. Succes begint bij het besef dat deze verschillende personen ook verschillende belangen hebben en verschillende zaken belangrijk zullen vinden. Bij het overbrengen van de voordelen is het daarom van belang om een overzicht te maken van alle voordelen en deze te laten aansluiten bij de verschillende individuele belangen. Hoe meer belanghebbenden zichzelf herkennen, hoe groter het draagvlak.

 

De loyaliteitsladder: niveaus van klantloyaliteit
Het opbouwen van klantloyaliteit gaat verder dan behoud en heeft alles te maken met het ontwikkelen van de klantrelatie. Bedrijven kunnen bij het bepalen van de klantrelatie gebruik maken van de ‘loyaliteitsladder’. De loyaliteitsladder geeft de verschillende stadia van de relatie weer.

 

Bedrijven kunnen per klant aangeven waar zij zich op de loyaliteitsladder bevinden. Inzicht kan worden verkregen via verkoopcijfers, accountmanagers, klantenservice en enquêtes. Op basis van hun plek op de ladder kan worden gekeken welke investering en benadering geschikt is om hen naar een hogere trede te krijgen. Iedere hogere trede op de ladder creëert voor het bedrijf kansen om de inkomsten te vergroten of de kosten te verlagen.

 

Kosten en baten
Investeringen om klanten naar een hogere trede te krijgen dienen te worden afgewogen tegen de opbrengsten. Dit kan op twee manieren worden vastgesteld. Ten eerste kan aan het accountmanagement worden gevraagd een voorspelling te doen van de extra inkomsten bij een hogere trede. Ten tweede kan het bedrijf gebruik maken van historische data om aan de hand daarvan de toekomst te voorspellen.

 

In het derde deel van deze reeks wordt ingegaan op de soorten klanttypes binnen B2B en de te volgen strategie om de klantrelaties te managen.

 

Bron: Harvard Business Review.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events