Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
31 januari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

In de wereld van hoge concurrentie en veeleisende consumenten kan een loyalteitsprogramma een belangrijk instrument zijn. Voor retailers is het een middel om de winst te vergroten, klanten beter te leren kennen en te behouden. Met andere woorden om de boodschappenmandjes, het winkelverkeer en de mate van klantcontact te vergroten en zo een diepere relatie met de klant te creëren.

 

Programma voordelen
Bij een loyaliteitsprogramma is het belangrijk om stil te staan bij de beloning die klanten krijgen voor het aankopen van producten of diensten. De beloning die klanten ontvangen moet in verhouding zijn met de investering die ze doen. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor het meedoen aan loyaliteitsprogramma’s de gratis beloningen en voordelen zijn, zoals korting coupons en het ontvangen van bonuspunten. Voordelen die voorzien in een functionele behoefte hebben de grootste invloed op loyaliteit.

 

Winkel loyaliteit
Voordelen zijn dus de belangrijkste reden voor een consument om deel te nemen aan een programma. Het doel voor de retailer is om de klant loyaal te krijgen en te houden aan de winkel. Tussen deze twee componenten bestaat een direct verband. De kwaliteit van programma voordelen zorgt er namelijk voor dat consumenten tevreden zijn met het programma en dat ze loyaal zijn aan het programma. Wanneer deze laatste twee relaties tot stand zijn gekomen is de kans groter dat ze ook loyaal worden aan de winkel.

 

De redenatie dat juiste voordelen direct zorgen voor loyaliteit aan de winkel en dus zorgen voor grotere winst is echter te kort door de bocht. Hiervoor moeten de klanten eerst het programma omarmen. De start ligt dus bij de juiste voordelen te bieden. Zorg er als retailer voor dat je de klant echt iets extra’s biedt. In een Retail organisatie ligt de nadruk nog steeds op aantrekkelijke monetaire voordelen. Deze hebben nog steeds de grootste invloed op tevredenheid. Dit zal de consument dus stimuleren om meer gebruik te maken van het programma, waardoor ze loyaal worden aan het programma. Vervolgens zal dit ervoor zorgen dat ze loyaal worden aan de winkel.

 

Bron: The IUP Journal of Marketing Management.

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events