Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
31 januari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

In de wereld van hoge concurrentie en veeleisende consumenten kan een loyalteitsprogramma een belangrijk instrument zijn. Voor retailers is het een middel om de winst te vergroten, klanten beter te leren kennen en te behouden. Met andere woorden om de boodschappenmandjes, het winkelverkeer en de mate van klantcontact te vergroten en zo een diepere relatie met de klant te creëren.

 

Programma voordelen
Bij een loyaliteitsprogramma is het belangrijk om stil te staan bij de beloning die klanten krijgen voor het aankopen van producten of diensten. De beloning die klanten ontvangen moet in verhouding zijn met de investering die ze doen. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor het meedoen aan loyaliteitsprogramma’s de gratis beloningen en voordelen zijn, zoals korting coupons en het ontvangen van bonuspunten. Voordelen die voorzien in een functionele behoefte hebben de grootste invloed op loyaliteit.

 

Winkel loyaliteit
Voordelen zijn dus de belangrijkste reden voor een consument om deel te nemen aan een programma. Het doel voor de retailer is om de klant loyaal te krijgen en te houden aan de winkel. Tussen deze twee componenten bestaat een direct verband. De kwaliteit van programma voordelen zorgt er namelijk voor dat consumenten tevreden zijn met het programma en dat ze loyaal zijn aan het programma. Wanneer deze laatste twee relaties tot stand zijn gekomen is de kans groter dat ze ook loyaal worden aan de winkel.

 

De redenatie dat juiste voordelen direct zorgen voor loyaliteit aan de winkel en dus zorgen voor grotere winst is echter te kort door de bocht. Hiervoor moeten de klanten eerst het programma omarmen. De start ligt dus bij de juiste voordelen te bieden. Zorg er als retailer voor dat je de klant echt iets extra’s biedt. In een Retail organisatie ligt de nadruk nog steeds op aantrekkelijke monetaire voordelen. Deze hebben nog steeds de grootste invloed op tevredenheid. Dit zal de consument dus stimuleren om meer gebruik te maken van het programma, waardoor ze loyaal worden aan het programma. Vervolgens zal dit ervoor zorgen dat ze loyaal worden aan de winkel.

 

Bron: The IUP Journal of Marketing Management.

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.