Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
31 januari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

In de wereld van hoge concurrentie en veeleisende consumenten kan een loyalteitsprogramma een belangrijk instrument zijn. Voor retailers is het een middel om de winst te vergroten, klanten beter te leren kennen en te behouden. Met andere woorden om de boodschappenmandjes, het winkelverkeer en de mate van klantcontact te vergroten en zo een diepere relatie met de klant te creëren.

 

Programma voordelen
Bij een loyaliteitsprogramma is het belangrijk om stil te staan bij de beloning die klanten krijgen voor het aankopen van producten of diensten. De beloning die klanten ontvangen moet in verhouding zijn met de investering die ze doen. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor het meedoen aan loyaliteitsprogramma’s de gratis beloningen en voordelen zijn, zoals korting coupons en het ontvangen van bonuspunten. Voordelen die voorzien in een functionele behoefte hebben de grootste invloed op loyaliteit.

 

Winkel loyaliteit
Voordelen zijn dus de belangrijkste reden voor een consument om deel te nemen aan een programma. Het doel voor de retailer is om de klant loyaal te krijgen en te houden aan de winkel. Tussen deze twee componenten bestaat een direct verband. De kwaliteit van programma voordelen zorgt er namelijk voor dat consumenten tevreden zijn met het programma en dat ze loyaal zijn aan het programma. Wanneer deze laatste twee relaties tot stand zijn gekomen is de kans groter dat ze ook loyaal worden aan de winkel.

 

De redenatie dat juiste voordelen direct zorgen voor loyaliteit aan de winkel en dus zorgen voor grotere winst is echter te kort door de bocht. Hiervoor moeten de klanten eerst het programma omarmen. De start ligt dus bij de juiste voordelen te bieden. Zorg er als retailer voor dat je de klant echt iets extra’s biedt. In een Retail organisatie ligt de nadruk nog steeds op aantrekkelijke monetaire voordelen. Deze hebben nog steeds de grootste invloed op tevredenheid. Dit zal de consument dus stimuleren om meer gebruik te maken van het programma, waardoor ze loyaal worden aan het programma. Vervolgens zal dit ervoor zorgen dat ze loyaal worden aan de winkel.

 

Bron: The IUP Journal of Marketing Management.

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events