Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
31 januari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Voordelen als goede start

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma op klanttevredenheid en loyaliteit.

In de wereld van hoge concurrentie en veeleisende consumenten kan een loyalteitsprogramma een belangrijk instrument zijn. Voor retailers is het een middel om de winst te vergroten, klanten beter te leren kennen en te behouden. Met andere woorden om de boodschappenmandjes, het winkelverkeer en de mate van klantcontact te vergroten en zo een diepere relatie met de klant te creëren.

 

Programma voordelen
Bij een loyaliteitsprogramma is het belangrijk om stil te staan bij de beloning die klanten krijgen voor het aankopen van producten of diensten. De beloning die klanten ontvangen moet in verhouding zijn met de investering die ze doen. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor het meedoen aan loyaliteitsprogramma’s de gratis beloningen en voordelen zijn, zoals korting coupons en het ontvangen van bonuspunten. Voordelen die voorzien in een functionele behoefte hebben de grootste invloed op loyaliteit.

 

Winkel loyaliteit
Voordelen zijn dus de belangrijkste reden voor een consument om deel te nemen aan een programma. Het doel voor de retailer is om de klant loyaal te krijgen en te houden aan de winkel. Tussen deze twee componenten bestaat een direct verband. De kwaliteit van programma voordelen zorgt er namelijk voor dat consumenten tevreden zijn met het programma en dat ze loyaal zijn aan het programma. Wanneer deze laatste twee relaties tot stand zijn gekomen is de kans groter dat ze ook loyaal worden aan de winkel.

 

De redenatie dat juiste voordelen direct zorgen voor loyaliteit aan de winkel en dus zorgen voor grotere winst is echter te kort door de bocht. Hiervoor moeten de klanten eerst het programma omarmen. De start ligt dus bij de juiste voordelen te bieden. Zorg er als retailer voor dat je de klant echt iets extra’s biedt. In een Retail organisatie ligt de nadruk nog steeds op aantrekkelijke monetaire voordelen. Deze hebben nog steeds de grootste invloed op tevredenheid. Dit zal de consument dus stimuleren om meer gebruik te maken van het programma, waardoor ze loyaal worden aan het programma. Vervolgens zal dit ervoor zorgen dat ze loyaal worden aan de winkel.

 

Bron: The IUP Journal of Marketing Management.

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Een onderzoek naar de invloed van voordelen binnen een loyaliteitsprogramma klanttevredenheid en loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events