In de wereld van hoge concurrentie en veeleisende consumenten kan een loyalteitsprogramma een belangrijk instrument zijn. Voor retailers is het een middel om de winst te vergroten, klanten beter te leren kennen en te behouden. Met andere woorden om de boodschappenmandjes, het winkelverkeer en de mate van klantcontact te vergroten en zo een diepere relatie met de klant te creëren.
Programma voordelen
Bij een loyaliteitsprogramma is het belangrijk om stil te staan bij de beloning die klanten krijgen voor het aankopen van producten of diensten. De beloning die klanten ontvangen moet in verhouding zijn met de investering die ze doen. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden voor het meedoen aan loyaliteitsprogramma’s de gratis beloningen en voordelen zijn, zoals korting coupons en het ontvangen van bonuspunten. Voordelen die voorzien in een functionele behoefte hebben de grootste invloed op loyaliteit.
Winkel loyaliteit
Voordelen zijn dus de belangrijkste reden voor een consument om deel te nemen aan een programma. Het doel voor de retailer is om de klant loyaal te krijgen en te houden aan de winkel. Tussen deze twee componenten bestaat een direct verband. De kwaliteit van programma voordelen zorgt er namelijk voor dat consumenten tevreden zijn met het programma en dat ze loyaal zijn aan het programma. Wanneer deze laatste twee relaties tot stand zijn gekomen is de kans groter dat ze ook loyaal worden aan de winkel.
De redenatie dat juiste voordelen direct zorgen voor loyaliteit aan de winkel en dus zorgen voor grotere winst is echter te kort door de bocht. Hiervoor moeten de klanten eerst het programma omarmen. De start ligt dus bij de juiste voordelen te bieden. Zorg er als retailer voor dat je de klant echt iets extra’s biedt. In een Retail organisatie ligt de nadruk nog steeds op aantrekkelijke monetaire voordelen. Deze hebben nog steeds de grootste invloed op tevredenheid. Dit zal de consument dus stimuleren om meer gebruik te maken van het programma, waardoor ze loyaal worden aan het programma. Vervolgens zal dit ervoor zorgen dat ze loyaal worden aan de winkel.
Bron: The IUP Journal of Marketing Management.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.