Voor de bestrijding van ziektes, bij rampen maar ook voor onderzoek: het bloed van de ene mens kan het leven van de ander redden. Bloeddonoren zijn letterlijk van levensbelang. Maar hoe kun je nieuwe donoren werven en bestaande behouden?
De loyale donor
Het geven van bloed is van groot belang voor de samenleving. Voor de bestrijding van ziektes, voor het gebruik na ongelukken, bij rampen en voor onderzoek. Donoren zijn hiervoor essentieel. Het werven van nieuwe donoren en het behoud van bestaande donoren is dan ook letterlijk van levensbelang en een grote uitdaging voor bloedbanken. Het onderzoek van Grant (2010) geeft hierbij een aantal duidelijke aanknopingspunten.
Informatie en contact
Een belangrijk knelpunt bij het werven van nieuwe donoren is het feit dat het belang van het geven van bloed vaak niet duidelijk genoeg is. Het gegeven dat er constant nieuw bloed nodig is en de vele doeleinden waarvoor het gedoneerde bloed gebruikt kan worden is vaak onbekend. Ook de angst die veel mensen hebben voor naalden en bloed speelt een rol bij de drempel die mensen ervaren. Het verschaffen van duidelijke informatie over het belang van doneren en de manier waarop dit gedaan wordt, speelt dan ook een zeer belangrijke rol in het werven van nieuwe donoren. Naast het werven is ook het behoud van bestaande donoren erg belangrijk. Het onderhouden van contact met donoren helpt hierbij. Oproepen door middel van e-mail, post of sms helpt mensen eraan herinneren bloed te geven.
Innovatie
Het geven van informatie en het onderhouden van contact blijven belangrijke stappen bij zowel het werven als het behouden van donoren. Daarnaast is het belangrijk om innovatief te blijven. Het opstarten van ludieke manieren van belonen van donoren is iets wat bloedbanken meer zouden moeten proberen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan leuke kortingen of spaarprogramma’s die donoren stimuleren zich aan te melden en waardoor ze vooral ook regelmatig terug blijven komen. Ook is het van essentieel belang dat de ervaring van het bloed geven een positieve is. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van het goede gevoel dat donoren krijgen door het doen van een goede daad als bloed geven. Wanneer dit goede gevoel gestimuleerd kan worden, zullen donoren niet alleen terugkomen om de ervaring zelf te herhalen, ze zullen ook vrienden, kennissen en familie over willen halen donor te worden. Dit werven door positieve mond-tot-mond reclame kan van onschatbare waarde zijn voor bloedbanken en dit bereiken is dan ook de grote uitdaging voor de directe toekomst.
Bron: Management Research.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.