Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Zeven tips voor succesvolle loyaliteitsprogramma’s

Behoud klanten door het versterken van de klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
18 juni 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Zeven tips voor succesvolle loyaliteitsprogramma’s

Behoud klanten door het versterken van de klantloyaliteit

Klantgerichte loyaliteitsprogramma’s kunnen essentieel zijn om nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te behouden. Maar niet alle loyaliteitsprogramma’s zijn even goed. Een beter loyaliteitsprogramma van een soortgelijk bedrijf kan zo een loyale klant weglokken. Het stimuleren van klantloyaliteit blijft een voortdurende uitdaging voor marketeers.
Met de volgende 7 strategische tips kun je de klant betrokkenheid verhogen en klantloyaliteit versterken.

Gebruik Gamificatie

Gamificatie geeft aan de traditionele loyaliteitsprogramma’s praktijken, zoals het sparen van punten, een leuke en sociale draai. Ook biedt het klanten de kans om hun voortgang in de gaten te houden door middel van badges of levels. Dit verhoogt klantloyaliteit en deelname aan het programma. Voorbeelden van gamificatie in loyaliteitsprogramma’s zijn wedstrijden, krasspellen, de kans om extra punten te verdienen door het delen van voorkeuren en meedoen aan VR. Consumenten kunnen hashtags gebruiken op social media om hun ervaringen te delen en vrienden aanmoedigen om mee te doen met het programma.

Bied makkelijke opties voor het verdienen en inwisselen van punten

Een teken van een effectief loyaliteitsprogramma is dat de consumenten hun verdiende punten inwisselen. Maak zowel het verdienen als het inwisselen van de punten zo makkelijk mogelijk. Geef regelmatig genoeg punten aan de loyale, hoogwaardige consumenten, zodat ze binnen 3 maanden beloningen kunnen krijgen die anderen pas na 6 maanden krijgen. Sta klanten toe om punten te verdienen door niet alleen aankopen te doen, maar ook door andere vormen van interacties. Bied ze verschillende type beloningen aan en houd ze regelmatig op de hoogte van hun voortgang.

Aanmoedigen door aanbevelingen

Klanten moeten op de hoogte zijn van het bestaan van je loyaliteitsprogramma. Aanbevelingen door familieleden of vrienden zijn vaak meer effectief dan alle andere vormen van advertenties om klanten te overtuigen om deel te nemen aan het loyaliteitsprogramma. Overweeg kortingen te bieden op producten of geef bestaande leden extra punten als zij jouw programma aanbevelen aan anderen.

 

Een goed voorbeeld is HelloFresh. Leden kunnen 50 punten krijgen per vriend/kennis die deelneemt aan het programma door gebruik te maken van een speciale code. Het nieuwe lid krijgt dan ook 50 dollar korting op hun eerste bezorging. De sleutel tot een geweldig verwijs-een-vriendprogramma is dat het een verleidelijke beloning aanbiedt die de merkervaring aanvult.

Gebruik van meerdere communicatiekanalen

Een effectief loyaliteitsprogramma maakt het mogelijk voor de leden om gebruik te maken van een variatie van communicatiekanalen, zodat ze zelf kunnen kiezen welke methode van communicatie zij het fijnst vinden. Bedrijven kunnen klantloyaliteit verbeteren door gebruik te maken van email, social media, apps, etc. om de klanten op de hoogte te houden. Als je jouw loyaliteitsprogramma verandert, zorg dan ervoor dat je bestaande leden automatisch lid worden van het nieuwe programma. Introduceer de loyaliteitsprogramma’s met veel spektakel en bied aanbiedingen aan nieuwe leden.

Creëer VIP levels

Veel loyaliteitsprogramma’s zijn succesvol door extra voordelen te bieden aan de meest actieve en hoogwaardige leden. Deze voordelen zijn bijvoorbeeld meer punten voor elke uitgegeven euro, exclusieve events voor VIP leden, als eerste toegang tot sales, gratis producten en gratis bezorging. Het is essentieel om te identificeren welke voordelen interessant zijn voor de leden.

 

Sephora’s Beauty Insider programma, bijvoorbeeld, biedt haar Rouge-leden de mogelijkheid om punten te in te wisselen voor een beloning van 100 dollar die ze in de winkel kunnen uitgeven in plaats van punten in te wisselen voor specifieke producten of ervaringen zoals make-up lessen of uitstapjes.

Gebruik social media

 

Te weinig bedrijven herkennen hoeveel meer klanten gebruik zullen maken van hun merk als zij gebruik maken van social media. Ook is het belangrijk dat ze begrijpen hoe ze social media optimaal kunnen gebruiken om klantloyaliteit te verbeteren. Het delen van een productfoto, het volgen van influencers en het volgen van reviews op YouTube kunnen hierbij helpen. Marriott International is een bedrijf dat de waarde van sociale media heeft erkend. Het kent punten toe aan Marriott Bonvoy-leden die hun social media accounts verbinden met het beloningsprogramma en deze volgen op Twitter.

Personaliseer het programma

 

Klanten geven aan dat personalisatie in loyaliteitsprogramma’s ze aanspreekt en uit onderzoek blijkt dat ze dat ook verwachten. Een sportwinkel die zich richt op verschillende klantensegmenten, kan bijvoorbeeld verschillende soorten beloningen aanbieden. Gezinnen met kinderen die spelen in teamsporten kunnen nieuwe sport spullen, teamfoto’s of kortingskaarten voor sportevenementen aangeboden krijgen. Fitness klanten kunnen gratis of afgeprijsde evenement registratie, abonnementen voor sportkleding of gezondheidsmagazines aangeboden krijgen.

 

Zelfs in dit tijdperk waar de zorgen om privacy zijn toegenomen, zijn veel klanten bereid om informatie te delen in ruil voor meer persoonlijke aandacht en beloningen. Overweeg manieren te vinden om leden op de hoogte te houden van hun besparingen in het programma, hoeveel punten ze hebben verdiend en hoe lang ze al lid zijn. Het verstrekken van gepersonaliseerde e-mails is bijvoorbeeld gekoppeld aan hogere percentages van het openen, lezen en klikken op links in e-mails.

Tot slot

De kern van deze strategieën, voor klantloyaliteit en behoud van klanten is communiceren met én luisteren naar de klanten. Wanneer bedrijven weten wat klanten willen en dat aan ze leveren, leidt dat tot een lange en loyale klantrelatie.

 


Bekijk hier het originele artikel: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2019/05/06/seven-tips-for-successful-customer-loyalty-programs-in-2019/#682172a42f82

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events