Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit in 2024

Loyalty trends en ontwikkelingen om rekening mee te houden

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Alessio Bellettini
28 november 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit in 2024

Loyalty trends en ontwikkelingen om rekening mee te houden

Vorig jaar brachten we je op de hoogte van de verwachte loyalty trends voor 2023. Ondertussen staat met 2024 weer een nieuw jaar om de hoek. Daarom werpen we ook nu een blik op de ontwikkelingen rondom loyaliteit voor het komende jaar. Op basis van resultaten van onderzoeksbureau Ebbo nemen we je graag mee in de belangrijkste loyalty trends en ontwikkelingen voor 2024.

Differentiatie in loyaliteit: Met een toenemend aantal loyaliteitsprogramma’s wordt het voor organisaties steeds belangrijker om zich te onderscheiden door middel van unieke en op maat gemaakte loyaliteitsprogramma’s. Dit gaat verder dan alleen het aanbieden van beloningen; het draait om het bieden van een ervaring die exclusief en waardevol is voor de klant. Denk hierbij aan o.a. exclusieve toegang tot evenementen, early access tot producten en gepersonaliseerde service.

 

Hyperpersonalisatie: De verwachtingen van consumenten rondom personalisatie zullen blijven stijgen. Klanten verwachten in een loyaliteitsprogramma niet alleen beloningen te ontvangen; ze zoeken naar ervaringen en aanbiedingen die nauw aansluiten op hun voorkeuren en gedrag. Gepersonaliseerde aanbiedingen, content en communicatie op maat zijn belangrijke manieren om klanten het gevoel te geven dat ze niet als nummer worden gezien en ze persoonlijk gewaardeerd te laten voelen.

 

Waardegedreven programma’s: In een tijd waarin klanten overstelpt worden met loyaliteitsprogramma’s, is het essentieel om aanzienlijke waarde te bieden om de loyaliteit te behouden. Het is daarom belangrijk dat je loyaliteitsprogramma tastbare voordelen levert die relevant zijn voor de klant, zoals cashback, exclusieve kortingen of duurzame beloningen.

 

Verbeterde customer journey: Klanten verwachten een naadloze ervaring over alle touchpoints heen. Dit omvat niet alleen gebruiksgemak tijdens het aankoopproces, maar ook consistente interacties na de aankoop. Een geoptimaliseerde klantreis draagt bij aan tevredenheid en loyaliteit.

 

Data-driven strategieën: Het gebruik van gegevens om klantinzichten te verkrijgen, gedragspatronen te voorspellen en strategieën te optimaliseren blijft een cruciale pijler voor succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Het draait hierbij niet alleen om het verzamelen van data, maar ook om het begrijpen en benutten van deze gegevens om gepersonaliseerde ervaringen te bieden en de klantrelatie te verdiepen.

 

Het is belangrijk voor bedrijven om zich bewust te zijn van deze veranderingen en voortdurend te blijven evolueren om de loyaliteit van klanten te behouden en te vergroten. Flexibiliteit, aanpassingsvermogen en het begrijpen van de veranderende behoeften van consumenten zijn cruciaal in dit dynamische landschap van klantloyaliteit.

Alessio Bellettini

Dunck Loyalty

Alessio Bellettini

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.