Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Rendement bij Plus

LOYALTY PROGRAM

CASE

Maurits Derks
Maurits Derks
25 Augustus
LOYALTY PROGRAM
CASE

Rendement bij Plus

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Pluspunten
Plus
B2B
Nederland
1960

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Korting of cashback
Digitale / papieren spaarkaart
Supermarkt
Actief
Logo Plus
Logo Plus
Plus
Plus
Met meer dan 550 vestigingen verspreid over Nederland, heeft PLUS Supermarkten zich stevig genesteld in het retail landschap. De oorsprong van dit bedrijf bevindt zich in 1920, het jaar waarin diverse coöperaties besloten te fuseren tot Sperwer. Later kreeg het bedrijf de naam “4 = 6” (gerelateerd aan het spaarprogramma dat in dit artikel centraal staat), en uiteindelijk in 2001 de naam PLUS.
Met meer dan 550 vestigingen verspreid over Nederland, heeft PLUS Supermarkten zich stevig genesteld in het retail landschap. De oorsprong van dit bedrijf bevindt zich in 1920, het jaar waarin diverse coöperaties besloten te fuseren tot Sperwer. Later kreeg het bedrijf de naam “4 = 6” (gerelateerd aan het spaarprogramma dat in dit artikel centraal staat), en uiteindelijk in 2001 de naam PLUS.

Supermarkten en spaarprogramma’s

PLUS Supermarkten staat bekend om hun eenvoud en hun “keep it simple”-filosofie. Echter, binnen het uitgestrekte landschap van supermarktketens kan het soms lastig zijn om de precieze positionering van deze keten te duiden. In dit spectrum bevindt PLUS zich ergens tussen de servicegerichte winkels van Albert Heijn en Jumbo, en de prijsgeoriënteerde filialen zoals Aldi en Lidl. Hoewel deze ketens variëren op tal van strategische en operationele vlakken, delen ze allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: een eigen spaarprogramma. Hierin is PLUS een van de pioniers: al sinds 1960 hanteren ze de 4=6-formule. In dit artikel lees je hoe dit bijna 60 jaar oude programma nog altijd handig inspeelt op de behoeften van zijn doelgroep.

 

Het PLUSpunten Programma: Eenvoudig en doeltreffend

Geheel volgens de verwachtingen is het PLUSpunten programma (voorheen de 4=6 formule) op een eenvoudige manier vormgegeven. Veel supermarkten richten hun spaarprogramma’s op het sparen voor specifieke producten of items. Denk aan nieuwe ovenschalen, messensets of de welbekende voetbalplaatjes. PLUS doet het anders. Dit programma kun je eigenlijk beschouwen als een vorm van cashback. Voor elke euro die je besteedt, betaal je er 2 cent extra bovenop. Deze 2 cent wordt vervolgens toegevoegd aan je spaarpotje. Zodra dit potje de waarde van 4 euro bereikt, kun je het inwisselen bij PLUS voor contant geld of een korting op je boodschappen. Maar hier wordt het pas echt interessant: die 4 euro vertegenwoordigt nu een waarde van 6 euro (4 = 6). De slimmigheid van dit concept schuilt in het begrijpen van je publiek en doelgroep. Als je weet dat je klanten graag op de kleintjes letten, heeft PLUS hiermee hoogstwaarschijnlijk de juiste snaar weten te raken bij hun klantenbestand. Hoewel het niet bijzonder creatief is, zal effectiviteit hier de doorslaggevende factor zijn.

 

Dus, terwijl de PLUS vasthoudt aan hun eenvoudige principes, hebben ze met het PLUSpunten programma een slimme strategie neergezet die aansluit bij het gedrag van hun doelgroep. Met het rendement op hun spaarpunten, weten ze op een pragmatische manier de aandacht van de calculerende shoppers te trekken.

Maurits Derks

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.