Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit in 2024

Loyalty trends en ontwikkelingen om rekening mee te houden

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Alessio Bellettini
28 november 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit in 2024

Loyalty trends en ontwikkelingen om rekening mee te houden

Vorig jaar brachten we je op de hoogte van de verwachte loyalty trends voor 2023. Ondertussen staat met 2024 weer een nieuw jaar om de hoek. Daarom werpen we ook nu een blik op de ontwikkelingen rondom loyaliteit voor het komende jaar. Op basis van resultaten van onderzoeksbureau Ebbo nemen we je graag mee in de belangrijkste loyalty trends en ontwikkelingen voor 2024.

Differentiatie in loyaliteit: Met een toenemend aantal loyaliteitsprogramma’s wordt het voor organisaties steeds belangrijker om zich te onderscheiden door middel van unieke en op maat gemaakte loyaliteitsprogramma’s. Dit gaat verder dan alleen het aanbieden van beloningen; het draait om het bieden van een ervaring die exclusief en waardevol is voor de klant. Denk hierbij aan o.a. exclusieve toegang tot evenementen, early access tot producten en gepersonaliseerde service.

 

Hyperpersonalisatie: De verwachtingen van consumenten rondom personalisatie zullen blijven stijgen. Klanten verwachten in een loyaliteitsprogramma niet alleen beloningen te ontvangen; ze zoeken naar ervaringen en aanbiedingen die nauw aansluiten op hun voorkeuren en gedrag. Gepersonaliseerde aanbiedingen, content en communicatie op maat zijn belangrijke manieren om klanten het gevoel te geven dat ze niet als nummer worden gezien en ze persoonlijk gewaardeerd te laten voelen.

 

Waardegedreven programma’s: In een tijd waarin klanten overstelpt worden met loyaliteitsprogramma’s, is het essentieel om aanzienlijke waarde te bieden om de loyaliteit te behouden. Het is daarom belangrijk dat je loyaliteitsprogramma tastbare voordelen levert die relevant zijn voor de klant, zoals cashback, exclusieve kortingen of duurzame beloningen.

 

Verbeterde customer journey: Klanten verwachten een naadloze ervaring over alle touchpoints heen. Dit omvat niet alleen gebruiksgemak tijdens het aankoopproces, maar ook consistente interacties na de aankoop. Een geoptimaliseerde klantreis draagt bij aan tevredenheid en loyaliteit.

 

Data-driven strategieën: Het gebruik van gegevens om klantinzichten te verkrijgen, gedragspatronen te voorspellen en strategieën te optimaliseren blijft een cruciale pijler voor succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Het draait hierbij niet alleen om het verzamelen van data, maar ook om het begrijpen en benutten van deze gegevens om gepersonaliseerde ervaringen te bieden en de klantrelatie te verdiepen.

 

Het is belangrijk voor bedrijven om zich bewust te zijn van deze veranderingen en voortdurend te blijven evolueren om de loyaliteit van klanten te behouden en te vergroten. Flexibiliteit, aanpassingsvermogen en het begrijpen van de veranderende behoeften van consumenten zijn cruciaal in dit dynamische landschap van klantloyaliteit.

Alessio Bellettini

Dunck Loyalty

Alessio Bellettini

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-11-2025

Community loyalty als motor voor terugkerend klantgedrag

In dit artikel lees je hoe een community de band tussen klanten en een merk versterkt. Je ontdekt waarom sociale interactie meer effect heeft dan

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-11-2025

Community loyalty als motor voor terugkerend klantgedrag

In dit artikel lees je hoe een community de band tussen klanten en een merk versterkt. Je ontdekt waarom sociale interactie meer effect heeft dan

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19-11-2025

De kracht van vertrouwen

Veiligheid en vertrouwen bepalen het succes van online shops. Dit artikel laat zien hoe deze factoren loyaliteit en herhaalaankopen stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19-11-2025

De kracht van vertrouwen

Veiligheid en vertrouwen bepalen het succes van online shops. Dit artikel laat zien hoe deze factoren loyaliteit en herhaalaankopen stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 oktober 2025

Zo vergroot je de dekking van je loyaliteitsprogramma

Veel loyaliteitsprogramma’s bereiken vooral de meest actieve klanten, maar missen daarmee een groot deel van hun doelgroep. Onderzoek uit de reisbranche laat zien hoe je

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 oktober 2025

Zo vergroot je de dekking van je loyaliteitsprogramma

Veel loyaliteitsprogramma’s bereiken vooral de meest actieve klanten, maar missen daarmee een groot deel van hun doelgroep. Onderzoek uit de reisbranche laat zien hoe je

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.