Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Medicatietrouw

Een onderzoek naar het belang van medicatietrouw en de verschillende factoren die deze trouw kunnen beïnvloeden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het belang van medicatietrouw en de verschillende factoren die deze trouw kunnen beïnvloeden.
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Medicatietrouw

Een onderzoek naar het belang van medicatietrouw en de verschillende factoren die deze trouw kunnen beïnvloeden.

Een onderzoek naar het belang van medicatietrouw en de verschillende factoren die deze trouw kunnen beïnvloeden.

Gebruiken patiënten de medicijnen die ze krijgen voorgeschreven op de juiste manier? Maken ze hun kuur af? Vragen ze op tijd een herhaalrecept aan en gebruiken ze deze zoals het bedoeld is? Allemaal vragen die van groot belang zijn voor de farmaceutische industrie. Juist in deze sector is het volgen van voorschriften en het naleven van regels van groot belang. Niet alleen voor de producenten van medicijnen en de hulpverleners die ze voorschrijven, maar in het bijzonder voor de patiënten zelf. Het bevorderen van medicatietrouw is daarom essentieel. Maar hoe kun je deze trouw bevorderen?

Vier belangrijke factoren
Een onderzoek van Bowman, Heilman en Seetharaman onder verschillende patiëntgroepen laat zien dat medicatietrouw door vier factoren wordt beïnvloed, namelijk:

  1. De gehoorzaamheid van de patiënt.
  2. De kosten en baten verbonden aan de medicijnen.
  3. Het gepercipieerde gevaar wanneer een patiënt de voorschriften niet volgt.
  4. De prikkels vanuit patiëntenorganisaties, zorginstellingen en farmaceuten.

 

Ontbrekende medicatietrouw
Het ontbreken van medicatietrouw is het sterkst onder patiënten die het gevoel hebben dat het niet veel uitmaakt of ze de medicijnen innemen. Wat verder blijkt, is dat patiënten na verloop van tijd steeds minder trouw gedrag vertonen. Vooral wanneer dit gepaard gaat met weinig tot geen contact met de behandelaar, zullen patiënten minder geneigd zijn de voorschriften te blijven volgen. Een groeiende groep patiënten stelt zelf de diagnose. Zij zoeken op internet naar een verklaring voor hun klachten en naar de medicijnen of de kuur die ze nodig hebben. Juist deze mensen tonen weinig medicatietrouw.

 

Van levensbelang
Het beïnvloeden van medicatietrouw kan echter van levensbelang zijn. Voor de juiste behandeling is het afmaken van een kuur erg belangrijk. Om als bedrijf of instelling adequaat actie te kunnen ondernemen is het van belang om de factoren die van invloed zijn op medicatietrouw te identificeren.

 

Om deze trouw te bevorderen, dient de patiënt goed op de hoogte te zijn van de medicatie inname noodzaak. Dit is vooral het geval wanneer de patiënt al langer een medicatievoorschrift krijgt. Structureel contact met de patiënt is hiervoor vereist. Stimulerende programma’s die leiden tot meer contactmomenten met de patiënt kunnen hier een oplossing voor zijn.

 

Binnen de farmaceutische industrie begint er langzaam meer aandacht te komen voor medicatietrouw, vaak in de vorm van online ondersteuning, e-mail campagnes en patiënten support programma’s. Toch blijft het een grote uitdaging om patiënten meer medicatietrouw te krijgen en zo levens te blijven redden.

 

Bron: Journal of Marketing Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.