The Harvard Business Review deed onderzoek naar klantloyaliteit in de B2B sector. Middels 3 artikelen stelt Loyalty Facts u op de hoogte van hun bevindingen. In dit deel leest u alles over het inzichtelijk maken en classificeren van de voordelen die bedrijven aan klanten bieden.
Bedrijven blijken veel moeite te hebben om klantloyaliteit te realiseren bij zakelijke klanten, dit omdat zij hen te vaak benaderen als consumenten. Er zijn echter belangrijke verschillen tussen zakelijke klanten en consumenten. Zo is het aantal klanten in B2B bedrijven aanzienlijk kleiner en het te besteden bedrag per klant ligt dan ook vele malen hoger. Klanten verschillen in de doeleinden waarvoor zij producten gebruiken, waardoor de vertrouwde productgeoriënteerde marketingbenaderingen niet goed werken.
Het voordeel om klant te zijn van een bedrijf wordt niet veroorzaakt door het gebruik van een product zelf, maar uit de oplossingen die het bedrijf biedt aan de klant voor bestaande problemen. Het product is dus een middel om deze op te lossen. Klanten moeten weten waarom het zo aantrekkelijk is om klant te zijn. Bedrijven moeten deze voordelen dan ook duidelijk communiceren naar de klant.
Soorten voordelen
De voordelen die B2B bedrijven aan klanten bieden kunnen inzichtelijk worden gemaakt door deze onder te verdelen in vier groepen.
Om klanten voor zich te winnen, zullen bedrijven er naar moeten streven om dezelfde tastbare financiële voordelen te bieden als de concurrent en zich te differentiëren via tastbare niet-financiële voordelen. Binnen bestaande relaties is het dus de uitdaging om de klantfocus te verleggen van tastbare financiële voordelen naar niet-tastbare niet-financiële voordelen.
In deel 2 van wordt nader ingegaan op de besluitvorming in de B2B sector en het bekendmaken van de in dit artikel besproken voordelen bij de juiste mensen. Ook komen de verschillende niveaus van klantloyaliteit in de B2B branche aan bod.
Bron: Harvard Business Review.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.