Een bedrijf die uitstekende service verleend is Coolblue. Zij staan erom bekend om net dat beetje extra te geven, wat nodig is om een uitstekende service te leveren. Om te zien hoe zij dit doen, hebben wij Coolblue onder de loep genomen met een kort klantloyaliteit onderzoek.
Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Een toonaangevend bedrijf worden op het gebied van klanttevredenheid, met die gedachte werd Coolblue in 1999 opgericht. Deze belofte werd waargemaakt en in de gehele organisatie doorgevoerd. Zo zit er aan de bestuurstafel niet alleen een algemeen directeur en een commercieel directeur, maar ook een directeur tevreden klanten. Daarnaast wordt in de contracten van nieuwe werknemers de nadruk gelegd op zowel geld verdienen als klanten tevreden maken en houden.
De aanpak van Coolblue resulteert in een imponerende klantloyaliteit. Van alle klanten is maar liefst 96 procent tevreden over de webshops die vallen onder de Coolblue paraplu. Maar bij Coolblue zeggen ze:
Enkele dagen na aankoop kun je een mail verwachten met de vraag of je mee wilt werken aan een kort klantloyaliteit onderzoek. Hun klanttevredenheidsonderzoek doet Coolblue aan de hand van een simpele vraag: “zou u ons aanbevelen bij een vriend?”.
Bij de Net Promotor Score krijg jij als klant een schaal van 1 tot en met 10 te zien. De antwoorden 1 tot en met 6 zijn negatief en leveren een minpunt op. De antwoorden 7 en 8 staan voor passief tevreden klanten.
Tevreden klanten zijn fijn om te hebben, maar deze ondernemen geen actie.
De daarboven liggende scores zorgen pas voor pluspunten, de 9 en 10 dus. Elk goed voor 1 punt. Met de pluspunten – minpunten puntenberekening bereikt Coolblue een gemiddelde NPS-score van 66. Dit is fors hoger dan de beste bank (18), telecomprovider (1) of supermarkt (23). Dit geeft duidelijk aan dat Coolblue, in tegenstelling tot andere bedrijven, niet gaat voor tevreden klanten maar voor promoters:
Juist de mensen die een 9 of 10 geven zijn de mensen die voor groei zorgen binnen bedrijven. Niet de tevreden klanten, maar de extreem tevreden klanten, de promotors.
Promotors zijn goud waard. Daarom is het belangrijk om net even wat extra’s uit de kast te halen om van tevreden klanten promotors te maken. Uit het klantloyaliteit onderzoek blijkt dat Coolblue op de volgende manieren net dat beetje extra voor klanten doet:
Oprecht om klanten geven en een hoge betrokkenheid resulteert in een hoge mate van klanttevredenheid en loyaliteit. De aanpak van Coolblue zorgt voor positieve mond tot mond reclame en maakt van klanten promotors. Dat is de kracht achter de groei van Coolblue: het bedrijf gaat verder dan tevreden klanten.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.