Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Neemt Airmiles opnieuw een vlucht?

Een frisse wind door het welbekende spaarprogramma

LOYALTY PROGRAM

CASE

Maurits Derks
Maurits Derks
19 Mei 2023
LOYALTY PROGRAM
CASE

Neemt Airmiles opnieuw een vlucht?

Een frisse wind door het welbekende spaarprogramma

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Airmiles
Airmiles
B2B
Internationaal
1994

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Cadeaus en voordelen
Website en app
Sparen
Actief
Airmiles
Airmiles
Het spaarprogramma Airmiles, in de jaren 90 is opgericht door Loyalty Management Netherlands B.V. (LMN), heeft aan populariteit gewonnen vanwege de mogelijkheid om punten te sparen bij meerdere grote partners. Enkele voorbeelden hiervan zijn Shell, Mastercard en Albert Heijn. Momenteel heeft de organisatie ongeveer 3,3 miljoen actieve spaarders.
Het spaarprogramma Airmiles, in de jaren 90 is opgericht door Loyalty Management Netherlands B.V. (LMN), heeft aan populariteit gewonnen vanwege de mogelijkheid om punten te sparen bij meerdere grote partners. Enkele voorbeelden hiervan zijn Shell, Mastercard en Albert Heijn. Momenteel heeft de organisatie ongeveer 3,3 miljoen actieve spaarders.
Een frisse wind door het welbekende spaarprogramma

Air Miles, vaak beschouwd als het moederprogramma onder loyaliteitsprogramma’s, heeft een make-over ondergaan. Het programma heeft nieuwe partners toegevoegd, een frisse uitstraling gekregen en de voorwaarden zijn aangescherpt.

 

Nieuwe partners

 

Uit klantonderzoek van LMN is gebleken dat consumenten niet alleen voor zichzelf sparen, maar ook voor vrienden en familie. Er is dus een behoefte om voor gezamenlijke uitjes te kunnen sparen. Het is juist hierom dat Air Miles energie heeft gestoken in het aantrekken van enkele nieuwe inwisselacties. Denk hierbij aan musea en parken als Aviodrome, Legoland Discovery Centre, Walibi en Slagharen. Ook is Booking.com aangesloten als nieuwe spaarpartner.

 

Met deze aanpassingen hoopt het bedrijf nieuw leven in het Air Miles-programma te blazen. Het aantal actieve spaarders is namelijk jarenlang gelijk gebleven, waardoor deze activiteiten bedoeld zijn om de positie van het programma te verstevigen of uit te breiden. Door de focus van het spaarprogramma te leggen op “samen sparen, samen beleven, samen delen” hoopt het bedrijf met name jonge gezinnen aan te spreken. Het aantrekken van deze nieuwe inwisselmogelijkheden, die gericht zijn op gezamenlijk sparen, lijkt dan ook een verstandige keuze.

 

Kortere houdbaarheidsdatum

 

Waar Air Miles voorheen tot wel 5 jaar geldig waren, moeten klanten ze vanaf dit jaar binnen 2 jaar verzilveren. Deze stap is begrijpelijk, aangezien een lange houdbaarheid van spaarpunten een last kan zijn voor partners. Uitstaande punten hebben namelijk een negatieve invloed op de balans, omdat ze beschouwd moeten worden als toekomstige kosten voor het bedrijf. Naast het bieden van meer zekerheid aan de partners van Air Miles, heeft het ook voordelen als het gaat om het activeren van spaarders. Door de houdbaarheidsdatum in te korten, creëert de organisatie een gevoel van urgentie bij consumenten. Wanneer spaarpunten bijna verlopen, zullen spaarders gevoelens van verliesaversie ervaren. Dit effect zorgt ervoor dat consumenten bang zijn om iets mis te lopen en aangespoord worden tot actie. De verwachting is dan ook dat dit een positief effect zal hebben op het aantal actieve deelnemers aan het Air Miles programma.

Maurits Derks

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.