Een frisse wind door het welbekende spaarprogramma
Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Air Miles, vaak beschouwd als het moederprogramma onder loyaliteitsprogramma’s, heeft een make-over ondergaan. Het programma heeft nieuwe partners toegevoegd, een frisse uitstraling gekregen en de voorwaarden zijn aangescherpt.
Nieuwe partners
Uit klantonderzoek van LMN is gebleken dat consumenten niet alleen voor zichzelf sparen, maar ook voor vrienden en familie. Er is dus een behoefte om voor gezamenlijke uitjes te kunnen sparen. Het is juist hierom dat Air Miles energie heeft gestoken in het aantrekken van enkele nieuwe inwisselacties. Denk hierbij aan musea en parken als Aviodrome, Legoland Discovery Centre, Walibi en Slagharen. Ook is Booking.com aangesloten als nieuwe spaarpartner.
Met deze aanpassingen hoopt het bedrijf nieuw leven in het Air Miles-programma te blazen. Het aantal actieve spaarders is namelijk jarenlang gelijk gebleven, waardoor deze activiteiten bedoeld zijn om de positie van het programma te verstevigen of uit te breiden. Door de focus van het spaarprogramma te leggen op “samen sparen, samen beleven, samen delen” hoopt het bedrijf met name jonge gezinnen aan te spreken. Het aantrekken van deze nieuwe inwisselmogelijkheden, die gericht zijn op gezamenlijk sparen, lijkt dan ook een verstandige keuze.
Kortere houdbaarheidsdatum
Waar Air Miles voorheen tot wel 5 jaar geldig waren, moeten klanten ze vanaf dit jaar binnen 2 jaar verzilveren. Deze stap is begrijpelijk, aangezien een lange houdbaarheid van spaarpunten een last kan zijn voor partners. Uitstaande punten hebben namelijk een negatieve invloed op de balans, omdat ze beschouwd moeten worden als toekomstige kosten voor het bedrijf. Naast het bieden van meer zekerheid aan de partners van Air Miles, heeft het ook voordelen als het gaat om het activeren van spaarders. Door de houdbaarheidsdatum in te korten, creëert de organisatie een gevoel van urgentie bij consumenten. Wanneer spaarpunten bijna verlopen, zullen spaarders gevoelens van verliesaversie ervaren. Dit effect zorgt ervoor dat consumenten bang zijn om iets mis te lopen en aangespoord worden tot actie. De verwachting is dan ook dat dit een positief effect zal hebben op het aantal actieve deelnemers aan het Air Miles programma.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.