Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Digitale loyaliteitsprogramma’s genieten nog beperkte populariteit. Dit ondanks dat Nederlanders gretig gebruik maken van (hulp)appjes. Horecaondernemers houden vast aan de woorden: ‘goede service verkoopt zichzelf’. Slechts enkelen hebben de stap naar digitaal wel gezet. Zo hebben restaurantketen Gauchos en het inmiddels overgenomen La Place hun eigen loyaliteitsapp. Supermarktketen Emté biedt klanten de mogelijkheid punten van haar loyaliteitsprogramma te verzilveren bij lokale horecabedrijven. Dit doen gebruikers met de Emté fijnproevers App. Restaurants kunnen andersom weer adverteren in lokale folders van de supermarktketen. Eén van de meest recente digitale loyaliteitsprogramma is Heineken Biertegoed.
Kansen in overvloed dus voor slimme horecaondernemers nu mobiele telefonie een steeds belangrijker communicatiemiddel wordt ten opzichte van e-mail. De Good Push Index geeft aan dat push-berichten via mobiele telefoons gemiddeld 50 procent hogere opening rates hebben dan e-mails van dezelfde ondernemers. Ook de conversie ligt tot wel 12 keer hoger bij mobiele telefoons. Het is tegenwoordig dan ook niet voor niets mogelijk om te betalen via WhatsApp.
En zeg nu zelf, hoe leuk zou het zijn om af en toe een gepersonaliseerd berichtje op je mobiel te ontvangen vanuit digitale loyaliteitsprogramma’s?
Onderzoeken van onder meer de Amerikaanse National Restaurant Association wijzen uit dat de vaak moeilijk bereikbare Millenials gevoelig zijn voor persoonlijke benadering met digitale loyaliteitsprogramma’s. Gratis drankjes zijn leuk, maar (voor)uitnodigingen voor exclusieve events of recepten van favoriete gerechten doen het net zo goed.
Met digitale loyaliteitsprogramma’s kan gekozen worden welke beloningen loyale gasten voor nieuwe bezoeken ontvangen. Onder meer de status en het moment is daarbij van belang. Waar sommige herhaalbezoekers dus gratis appetizers van het huis krijgen geserveerd, worden anderen bijvoorbeeld uitgenodigd voor exclusieve culinaire evenementen.
Inzetten op loyaliteit zal leiden tot meer tevreden vaste gasten en een aantoonbare rendementsverhoging.
Op 1 december 2016 heeft McDonald’s een vervolg gegeven aan haar grootste decembercampagne tot nu toe, de Cadeau Kalender. Het digitale loyaliteitsprogramma van McDonald’s. Van 1 tot en met 31 december geeft McDonald’s haar gasten elke dag een ander uniek cadeau. Dit kunnen forse kortingen, gratis McDonald’s producten, giveaways of maak-kans-op grootse prijzen zijn.
In de McDonalds App is een speciale Cadeau Kalender omgeving gecreëerd en hierin wordt iedere dag een nieuw cadeau onthuld. Hiermee is de Cadeau Kalender een unieke mobiele campagne.
De Cadeau Kalender geeft iedere dag een nieuw en fraai vormgegeven cadeau weer. Voor iedere dag in december één. Gebruikers kunnen dagelijks het cadeau van de dag openen. Na het openen kunnen gebruikers het cadeau verzilveren door de digitale coupon in de app te tonen aan medewerkers bij de kassa of McDrive.
Gebruikers krijgen forse cadeaukortingen op producten, zoals de iconische Big Mac en het Happy Meal. Dit is nog niet alles, McDonalds geeft zelfs op enkele dagen gratis producten weg, zoals CocaCola kerstsokken. Soms wordt er een ludieke tegenprestatie gevraagd, zoals een leuk rijmpje voor een chocoladeletter.
De McDonald’s App is voor iedereen gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als de Google Play Store (Android). Daarmee heeft iedereen met een smartphone en of tablet die de app download toegang tot de Cadeau Kalender omgeving. De Cadeau Kalender omgeving is daarnaast ook beschikbaar voor desktopgebruikers, je krijgt dan een coupon welke je uitgeprint in kan leveren voor het cadeau van de dag.
Manu Steijaert, algemeen directeur bij McDonald’s Nederland:
“December is een maand van geven en om elkaar geven. De Cadeau Kalender sluit exact aan op die gedachte. Onze gasten en gebruikers, om wie wij vanzelfsprekend veel geven, verrassen we door hen een maand lang dagelijks een ander cadeau te geven. Iedereen die de app gebruikt kan meedoen, online en bij onze restaurants. Dat maakt het de grootste decembercampagne die McDonald’s Nederland tot nu toe heeft uitgezet. Geweldig dat we samen met onze collega’s in de restaurants een campagne van deze omvang kunnen uitvoeren voor onze gasten en gebruikers.”
Naast de actuele functies zoals store locator en productinformatie komt McDonald’s begin 2017 met een update van haar mobiele applicatie waardoor gebruikers op afstand een hamburger kunnen bestellen en afrekenen. Deze functie wordt in eerste instantie enkel beschikbaar voor klanten in Australië, Frankrijk, Canada en Groot-Brittannië.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.