Al vanaf 1903 vallen consumenten er massaal voor: spaarzegelacties van supermarkten. Waar het allemaal begon met een paar voorzichtige acties waarmee je bijvoorbeeld een reisje naar Amsterdam kon winnen, is er vandaag de dag goed te verdienen met spaaracties. Ondanks dat consumenten vaak wel weten dat retailers met deze acties hopen hun omzet te verhogen, trekken goed georganiseerde spaaracties veel consumenten aan. Zo’n 23 procent van de consumenten doet tijdelijk ergens anders boodschappen vanwege spaaracties. Spaarzegelacties maken dan ook klanten (tijdelijk) loyaal bij supermarkten. Er zijn diverse factoren die ervoor zorgen dat spaaracties zo aantrekkelijk zijn, namelijk:
GfK vroeg bijna 25.000 consumenten of zij wel eens meedoen aan spaarzegelacties. In 2015 heeft 52 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder meegedaan aan één of meerdere spaarzegelacties bij onder andere supermarkten, drogisterijen of benzinepompen.
Van de mensen die mee hebben gedaan aan één of meerdere spaarzegelacties, spaart 57 procent voor zichzelf. 52 procent van de deelnemers aan spaarzegelacties blijkt (ook) voor anderen te sparen. Onderzoeksbureau GfK noemt het opvallend dat minder dan de helft van de spaarders daadwerkelijk overgaat tot het inleveren van volle spaarkaarten en de daadwerkelijke aankoop van spaarproducten.
Niet alle spaarzegelacties zijn succesvol. Zeker de helft van de acties flopt, tot grote teleurstelling van marketeers achter de merken. Maar wat maakt iets nu een goede spaaractie? De volgende kenmerken hebben invloed op het succes van de actie:
Van zondag 25 december tot en met zaterdag 14 januari heeft Vomar Voordeelmarkt een nieuwe spaarzegelactie, sparen voor bioscoopkaarten. Met 15 zegels is een spaarkaart vol. Met volle spaarkaarten kunnen consumenten gratis naar de film bij meer dan 150 bioscopen. Dit zijn de bioscopen die aangesloten zijn bij de Stichting Nationale Bioscoopbon.
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
LOYALTY CAMPAIGN
SNAPSHOT
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.