Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Fouten die bedrijven maken met loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
8 augustus 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Fouten die bedrijven maken met loyaliteitsprogramma's

Het doel van een loyaliteitsprogramma is, zoals de naam al aangeeft, loyaliteit te creëren – of op zijn minst een terugkerende klant. Een goed loyaliteitsprogramma helpt de klant om zaken te doen met het ene bedrijf boven het andere. Volgens onderzoek van Walker-Sands zegt 63% van de consumenten dat ze hun koopgedrag aanpassen om de voordelen van een loyaliteitsprogramma te maximaliseren. Maar toch is een goed loyaliteitsprogramma ook een kunst, hierbij drie fouten die je loyaliteitsprogramma niet goed zou doen.

Gebrek aan beloningen

Bedrijven moeten beloningen bieden die verder gaan dan hun eigen producten en diensten. Wanneer een luchtvaartmaatschappij miles aanbiedt die ook kunnen worden omgezet in hotelovernachtingen of zelfs merchandise, versterkt dit haar programma.  Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe samenwerking van  Air France – KLM met AccorHotels. Als de leden van beiden programma’s hun accounts aan elkaar koppelen kunnen zij profiteren van het samengevoegde programma Miles+Points.

Teveel korting

Lage prijzen zijn aantrekkelijk voor veel klanten, en zoals hierboven vermeld, kan dat een reden zijn dat sommige klanten loyaal zijn aan een bedrijf.  Toch  moeten bedrijven een programma maken dat een waardevolle ervaring of beloning biedt die verder gaat dan lage prijzen. Wat gebeurt er immers als er geen uitverkoop is of de concurrent in de straat een prijs biedt die net iets lager is?

Geïnspireerd?

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een e-book met de 10 meest inspirerende loyalty programma’s.

Gebrek aan gemak

Dit kan de belangrijkste fout zijn om te vermijden. Als je wilt dat je loyaliteitsprogramma opvalt, maak je het gemakkelijk. Klanten willen niet een ingewikkeld programma. Maak zowel het verdienen als het inwisselen van de punten zo makkelijk mogelijk.

Een loyaliteitsprogramma dat aan een creditcard is gekoppeld, stelt klanten bijvoorbeeld in staat om beloningen te verzamelen wanneer ze hun geregistreerde creditcard gebruiken. Het is makkelijk. Zodra de klant zich aanmeldt, verzamelt de klant wanneer er een aankoop met de creditcard wordt gedaan. Klanten hoeven geen extra kaart bij zich te hebben of een nummer te onthouden. Het gebeurt gewoon automatisch.

Onlangs hebben wij een artikel geschreven over zeven tips voor een succesvol loyaliteitsprogramma. Benieuwd? Lees het hier terug!

Bekijk hier het originele artikel

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events