
Het doel van een loyaliteitsprogramma is, zoals de naam al aangeeft, loyaliteit te creëren – of op zijn minst een terugkerende klant. Een goed loyaliteitsprogramma helpt de klant om zaken te doen met het ene bedrijf boven het andere. Volgens onderzoek van Walker-Sands zegt 63% van de consumenten dat ze hun koopgedrag aanpassen om de voordelen van een loyaliteitsprogramma te maximaliseren. Maar toch is een goed loyaliteitsprogramma ook een kunst, hierbij drie fouten die je loyaliteitsprogramma niet goed zou doen.
Bedrijven moeten beloningen bieden die verder gaan dan hun eigen producten en diensten. Wanneer een luchtvaartmaatschappij miles aanbiedt die ook kunnen worden omgezet in hotelovernachtingen of zelfs merchandise, versterkt dit haar programma. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe samenwerking van Air France – KLM met AccorHotels. Als de leden van beiden programma’s hun accounts aan elkaar koppelen kunnen zij profiteren van het samengevoegde programma Miles+Points.
Lage prijzen zijn aantrekkelijk voor veel klanten, en zoals hierboven vermeld, kan dat een reden zijn dat sommige klanten loyaal zijn aan een bedrijf. Toch moeten bedrijven een programma maken dat een waardevolle ervaring of beloning biedt die verder gaat dan lage prijzen. Wat gebeurt er immers als er geen uitverkoop is of de concurrent in de straat een prijs biedt die net iets lager is?
Laat je gegevens achter en ontvang gratis een e-book met de 10 meest inspirerende loyalty programma’s.
Dit kan de belangrijkste fout zijn om te vermijden. Als je wilt dat je loyaliteitsprogramma opvalt, maak je het gemakkelijk. Klanten willen niet een ingewikkeld programma. Maak zowel het verdienen als het inwisselen van de punten zo makkelijk mogelijk.
Een loyaliteitsprogramma dat aan een creditcard is gekoppeld, stelt klanten bijvoorbeeld in staat om beloningen te verzamelen wanneer ze hun geregistreerde creditcard gebruiken. Het is makkelijk. Zodra de klant zich aanmeldt, verzamelt de klant wanneer er een aankoop met de creditcard wordt gedaan. Klanten hoeven geen extra kaart bij zich te hebben of een nummer te onthouden. Het gebeurt gewoon automatisch.
Onlangs hebben wij een artikel geschreven over zeven tips voor een succesvol loyaliteitsprogramma. Benieuwd? Lees het hier terug!
Bekijk hier het originele artikel
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.