Het voortbestaan van tijdschriften wordt grotendeels bepaald door advertentie-inkomsten. Hoe hoger de oplage, hoe aantrekkelijker het magazine is voor adverteerders. De oplage wordt mede bepaald door het aantal trouwe lezers. Die zijn dus erg belangrijk. Maar hoe kunnen tijdschriften de loyaliteit van hun lezers beïnvloeden?
Modetijdschriften zijn voor vele vrouwen (en sommige mannen) een bron van inspiratie en informatie. Omdat het aantal modemagazines groeit, dient een tijdschrift zich te blijven onderscheiden en de juiste doelgroep aan te spreken. Onderscheid op inhoud is de belangrijkste troef die een magazine heeft. Bailey en Seock (2010) onderzochten de invloed van de inhoud van modetijdschriften op de loyaliteit van lezers.
De doelgroepen van modetijdschriften
De lezersgroep van modetijdschriften splitst zich in drie type modeconsumenten. Deze groepen zijn gedefinieerd aan de hand van de mate waarin zij vooruitstrevend zijn op het gebied van mode en hun mening bepalend is voor de omgeving.
Verband tussen innovativiteit en trouw
In het algemeen is doelgroep drie het meest loyaal aan modetijdschriften. Het onderzoek van Bailey en Seock toont een verband aan tussen de mate van innovativiteit van de consument en de loyaliteit aan een modetijdschrift. Verder wijst het onderzoek uit dat de inhoud van het modetijdschrift de loyaliteit beïnvloedt. De meeste waarde wordt gegeven aan de items modetrends, productinformatie en ‘celebrity endorsement’. Trendsetters vinden dat laatste item overigens minder belangrijk. Wel hechten zij in hoge mate waarde aan de kwaliteit van advertenties en de opmaak van het tijdschrift.
Richt je op de trendsetters
Fashion uitgevers zouden de inhoud van tijdschriften moeten aanpassen zodat dit de meeste loyaliteit van de lezer oplevert. In dat kader zou het interessant zijn voor marketeers om zich voornamelijk op de derde groep lezers te richten. Deze doelgroep is te beïnvloeden door interessante modetrends en nieuwe producten te plaatsen en met aandacht te kijken naar opmaak van het tijdschrift en de kwaliteit van adverteerders en hun advertenties.
Kijk ook naar online kanalen
Naast een aanpassing in de content zijn er ook nog andere mogelijkheden om de verbondenheid tussen lezer en het tijdschrift te vergroten. Zo zien Bailey en Seock grote kansen in het online publiceren van modetijdschriften en dit te ondersteunen door merkgemeenschappen (communities). Hierdoor wordt de interactie vergroot en raken lezers meer betrokken bij het tijdschrift. Door een online kanaal toe te voegen, zijn er bovendien meer kansen om advertenties te verkopen.
Bron: The relationships of fashion leadership, fashion magazine content and loyalty tendency. Journal of Fashion Marketing and Management. L.R. Bailey & Yoo-Kyoung Seock (2010).
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.