
Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen? Dat kan zowel met goed ontwikkelde spaaracties als spaarprogramma’s. Deze dienen dan wel volledig afgestemd te worden op de consument. Het liefst volledig gesegmenteerd.
De grote naamsbekendheid van Sportlife vertaalt zich op de winkelvloeren te weinig uit in aankopen van consumenten. Naast de moordende concurrentie heeft Sportlife geen gerichte commerciële acties op de winkelvloeren. Sportlife wil dit doorbreken met een simpel spaarprogramma waarmee je via verpakkingen actiecodes kunt sparen. Die je vervolgens kunt inwisselen voor bijvoorbeeld een T-shirt naar keuze.
Naast dit spaarprogramma heeft Sportlife een speciale spaaractie ontwikkeld voor jongeren. Sportlife wil namelijk graag dat jongeren bewust kiezen voor Sportlife en niet voor een van haar concurrenten. Maar hoe zorg je ervoor dat het merkbewustzijn en de aankoopintentie verhogen? Hiertoe heeft Sportlife zich verdiept in jongeren. Jongeren zijn steeds vaker op zoek naar avontuurlijke vakanties die zorgen voor adrenaline boosts. Denk hierbij aan activiteiten als flyboarden, bungeejumpen, ijsduiken etc. Om de jongeren aan te spreken heeft Sportlife in 2015 een spaaractie ontwikkeld die hierop inspeelt.
Via de actieverpakkingen konden de consumenten gedurende een paar weken kilometers sparen via unieke codes. Met de gespaarde kilometers maakte je kans op 27 onverwachtse winteravonturen waaronder:
Allemaal coole reizen die jongeren aanspreken. De spaaractie werd afgetrapt in Amsterdam-Noord waar zes huskeyhonden en hun baasje één dag als taxidienst rondreden. Dit leverde mooie publiciteit op. Daarnaast werd de spaaractie onder de aandacht gebracht via een tv-commercial, display- en native advertising, schoolboards, social media en PR.
Je kocht een Sportlife actieverpakking in de winkel. Aan de binnenzijde van de verpakking stond het aantal kilometers en een unieke code. Op sportlife.com kon je via de speciale actiebutton een profiel aanmaken. Vervolgens kon je de unieke code(s) invoeren en werden je kilometers gespaard. Bij voldoende kilometers kon je je inschrijven voor een prijs. De prijzen werden verloot onder de inschrijvingen. Had je een prijs gewonnen? Dan ontving je een e-mail van Sportlife en kon je binnen vijf dagen reageren om de prijs te verzilveren. Wanneer je niet had gewonnen werden de ingeleverde kilometers teruggestort zodat je kon meedingen naar andere reizen (prijzen).
De resultaten van de spaaractie waren verrassend positief. Er hebben meer dan 3.500 consumenten deelgenomen aan de actie. In zeven weken tijd zijn er 3,5 miljoen actieverpakkingen verkocht, had de website meer dan 81.000 bezoekers (target was 50.000) en zijn er 20.000 actiecodes ingevuld (target was 10.000). Bovendien is het merkbewustzijn gestegen met 12%. Al met al heeft de Unexpected Freshness strategie een flinke boost gekregen! Nieuwsgierig geworden? Kijk hieronder een filmpje over de spaaractie.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.