Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen

LOYALTY PROGRAM

CASE

Redactie LoyaltyFacts
Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen
Redactie LoyaltyFacts
26 december 2016
LOYALTY PROGRAM
CASE

Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen

Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Discover your Unexpected Freshness
Sportlife
FMCG
Nederland
September – november 2015

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Sparen / activatie
Reizen (prijzen)
Video, website, social media
Kauwgom
Actief
Sportlife
Sportlife
Sportlife is één van de leiders in de Nederlandse kauwgommarkt en heeft ook een sterke positie verworven in België. Het merk heeft een sterke aantrekkingskracht onder jongeren. Haar slogan is ‘Unexpected Freshness’.
Sportlife is één van de leiders in de Nederlandse kauwgommarkt en heeft ook een sterke positie verworven in België. Het merk heeft een sterke aantrekkingskracht onder jongeren. Haar slogan is ‘Unexpected Freshness’.

Merkbewustzijn en aankoopintentie verhogen? Dat kan zowel met goed ontwikkelde spaaracties als spaarprogramma’s. Deze dienen dan wel volledig afgestemd te worden op de consument. Het liefst volledig gesegmenteerd.

Naamsbekendheid alleen is niet voldoende

De grote naamsbekendheid van Sportlife vertaalt zich op de winkelvloeren te weinig uit in aankopen van consumenten. Naast de moordende concurrentie heeft Sportlife geen gerichte commerciële acties op de winkelvloeren. Sportlife wil dit doorbreken met een simpel spaarprogramma waarmee je via verpakkingen actiecodes kunt sparen. Die je vervolgens kunt inwisselen voor bijvoorbeeld een T-shirt naar keuze.

Afgestemde spaaractie

Naast dit spaarprogramma heeft Sportlife een speciale spaaractie ontwikkeld voor jongeren. Sportlife wil namelijk graag dat jongeren bewust kiezen voor Sportlife en niet voor een van haar concurrenten. Maar hoe zorg je ervoor dat het merkbewustzijn en de aankoopintentie verhogen? Hiertoe heeft Sportlife zich verdiept in jongeren. Jongeren zijn steeds vaker op zoek naar avontuurlijke vakanties die zorgen voor adrenaline boosts. Denk hierbij aan activiteiten als flyboarden, bungeejumpen, ijsduiken etc. Om de jongeren aan te spreken heeft Sportlife in 2015 een spaaractie ontwikkeld die hierop inspeelt.

Discover your Unexpected Freshness

Via de actieverpakkingen konden de consumenten gedurende een paar weken kilometers sparen via unieke codes. Met de gespaarde kilometers maakte je kans op 27 onverwachtse winteravonturen waaronder:

  • Dagpas voor SnowWorld Zoetermeer of Landgraaf voor vier personen inclusief materiaalhuur en skipassen (60 km)
  • Workshop om je ski- of snowboard skills te verbeteren in SnowWorld Zoetermeer (60 km)
  • Driedaagse reis naar een IJshotel in Zweden (1.990 km)
  • Huskysleeën in Zwitserland of Finland inclusief vijfdaags verblijf (590 – 2.090 km)
  • Subzero sneeuwscooter expeditie in Zweden (1.600 km)
  • IJszeilen in Oostenrijk (950 km)
  • Heli skiën in Italië (650 km)
  • Wintersport in Amerika of Canada (8.600 – 7.680 km)
  • Freeriden in Japan (8.690 km)

Allemaal coole reizen die jongeren aanspreken. De spaaractie werd afgetrapt in Amsterdam-Noord waar zes huskeyhonden en hun baasje één dag als taxidienst rondreden. Dit leverde mooie publiciteit op. Daarnaast werd de spaaractie onder de aandacht gebracht via een tv-commercial, display- en native advertising, schoolboards, social media en PR.

 

Hoe werkte het?

Je kocht een Sportlife actieverpakking in de winkel. Aan de binnenzijde van de verpakking stond het aantal kilometers en een unieke code. Op sportlife.com kon je via de speciale actiebutton een profiel aanmaken. Vervolgens kon je de unieke code(s) invoeren en werden je kilometers gespaard. Bij voldoende kilometers kon je je inschrijven voor een prijs. De prijzen werden verloot onder de inschrijvingen. Had je een prijs gewonnen? Dan ontving je een e-mail van Sportlife en kon je binnen vijf dagen reageren om de prijs te verzilveren. Wanneer je niet had gewonnen werden de ingeleverde kilometers teruggestort zodat je kon meedingen naar andere reizen (prijzen).

 

Resultaten

De resultaten van de spaaractie waren verrassend positief. Er hebben meer dan 3.500 consumenten deelgenomen aan de actie. In zeven weken tijd zijn er 3,5 miljoen actieverpakkingen verkocht, had de website meer dan 81.000 bezoekers (target was 50.000) en zijn er 20.000 actiecodes ingevuld (target was 10.000). Bovendien is het merkbewustzijn gestegen met 12%. Al met al heeft de Unexpected Freshness strategie een flinke boost gekregen! Nieuwsgierig geworden? Kijk hieronder een filmpje over de spaaractie.

 

Sportlife know how

  • De spaaractie was geldig voor de smaken Smashmint, Extramint, Peppermint en Frozn deepmint verpakt in een single pakje, 4-pack, 5pack, 7-pack of 8-pack.
  • Voor deelname aan de spaaractie moest je minimaal 18 jaar zijn en woonachtig in Nederland (tijdens de actieperiode).
  • De consumentenwaarde van het totale prijzenpakket was € 59.125,25.
Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events