Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Klantbehoud voor producten

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Hooked’ geschreven door N. Eyal.

LOYALTY STRATEGY

Book reviews
Redactie LoyaltyFacts
Klantbehoud voor producten
Redactie LoyaltyFacts
31 maart 2015
LOYALTY STRATEGY
BOOK REVIEW

Klantbehoud voor producten

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Hooked’ geschreven door N. Eyal.

Klantbehoud voor producten

Titel:

Subtitel:

Auteur:

Aantal pagina’s:

Datum publicatie:

Uitgeverij: 

Hooked
How to build habit-forming products
Nir Eyal
242
2014
Penguin books

Klantbehoud voor producten: over Hooked

In het boek Hooked legt auteur Nir Eyal uit hoe je ervoor zorgt dat gebruikers ‘Hooked (verslingerd)’ raken aan jouw product. Wanneer je ervoor kan zorgen dat jouw product een vast onderdeel wordt in het dagelijks leven van gebruikers, dan is de kans groter dat zij het product blijven gebruiken en niet overstappen naar een vergelijkbaar product.

 

Hook model

Aan de hand van het Hook model, bestaande uit 4 praktische stappen, legt Eyal uit hoe je er stap voor stap voor zorgt dat gebruikers je product gaan gebruiken en blijven terugkeren. Per hoofdstuk wordt een onderdeel van het Hook model toegelicht. Aan het einde van elk hoofdstuk krijgt de lezer praktische opdrachten om zelf aan de slag te gaan. Het tot een dagelijkse gewoonte maken van een product begint bij de interne of externe trigger om het product te gaan gebruiken. Deze trigger wordt gevolgd door de daadwerkelijke actie, waarbij de gebruiker voldoende mogelijkheid en motivatie moet hebben om het product te gaan gebruiken. De volgende stap is reward; er moet een beloning volgen op het gebruik van het product. De laatste fase is investment; wanneer de gebruiker bereid is te investeren in het product , zal hij het vaker en intensiever gaan gebruiken. Na uitleg van het Hook model wordt er een succesvolle case study beschreven over The Bible App.

 

Evaluatie

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ***
  • Theoretische achtergrond: ****
  • Actualiteit: *****
  • Vernieuwend: ***
  • Oordeel: ****

 

Hooked is met name voor productontwerpers en start-ups heel interessant en relevant. Het voorkomt dat je een product op de markt brengt wat niemand wil gaan gebruiken en geeft je na elk hoofdstuk in ‘do this now’ een aantal praktische opdrachten om het Hook model toe te passen. Voor markteers is het praktisch gezien minder relevant, maar theoretisch wel interessant omdat er veel theorieën worden beschreven en toegepast uit de consumentenpsychologie. Het geeft inzicht in hoe gewoontegedrag ontstaat. De voorbeelden die gegeven worden gaan met name over de succesvolle online producten en diensten met veel ‘hooked’ gebruikers, zoals Facebook en Pinterest. Dit boek is dan ook minder toepasbaar en relevant voor ontwerpers van niet-digitale producten.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Big Data Marketing

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

31 januari 2017

Big Data Marketing

‘Big Data’ was een van de keywords in 2016 en zal de komende jaren aan populariteit blijven groeien. Sinds de eeuwwisseling heeft er een exponentiele groei
Big Data Marketing

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

31 januari 2017

Big Data Marketing

‘Big Data’ was een van de keywords in 2016 en zal de komende jaren aan populariteit blijven groeien. Sinds de eeuwwisseling heeft er een exponentiele groei
Klantloyaliteit verhogen red carpet under spotlight

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

3 november 2016

klantloyaliteit verhogen op 501 manieren

We weten het allemaal: het aantrekken van nieuwe klanten is 6 tot 7 maal duurder dan het behouden van klanten. Om deze reden is het
Klantloyaliteit verhogen red carpet under spotlight

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

3 november 2016

klantloyaliteit verhogen op 501 manieren

We weten het allemaal: het aantrekken van nieuwe klanten is 6 tot 7 maal duurder dan het behouden van klanten. Om deze reden is het
Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Het business model van deze organisaties draaide om het product en de transactie.

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

14 oktober 2016

Membership modellen

Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Vroeger ging men naar een videotheek of platenwinkel om films en muziek te huren of kopen. Het
Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Het business model van deze organisaties draaide om het product en de transactie.

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

14 oktober 2016

Membership modellen

Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Vroeger ging men naar een videotheek of platenwinkel om films en muziek te huren of kopen. Het

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events