Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Trouwe telecommers

Onderzoek naar loyaliteit onder telecomklanten en de behoefte aan loyaliteitsprogramma’s binnen deze sector.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
Trouwe Telecommers: telefoon
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2012
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Trouwe telecommers

Onderzoek naar loyaliteit onder telecomklanten en de behoefte aan loyaliteitsprogramma’s binnen deze sector.

Trouwe Telecommers: telefoon

In december 2012 kreeg het kabinet een financiële meevaller van enkele miljarden door de veiling van 4G-frequenties onder telecombedrijven. Goed nieuws dus voor de schatkist. De telecombedrijven zelf zijn er zeker van dat ze de investering dubbel en dwars zullen terugverdienen bij hun bestaande klanten. Maar is dat wel zo?

Tijd maakt trouwe telecommers

Trouwe telecommers! Uit recent onderzoek onder de klanten van Finse telecombedrijven blijkt dat juist de klanten in de telecomsector weinig loyaal zijn. Opvallend daarbij is dat vooral de relatieduur geen rol speelt bij de ontwikkeling van de loyaliteit onder bellers. Onderzoek binnen andere sectoren geeft over het algemeen een duidelijk beeld. Hoe langer een klant gebruik maakt van een bepaald merk of bedrijf, hoe groter de binding en de loyaliteit wordt. Het investeren in trouwe klanten wordt zo extra belangrijk. Uit het onderzoek van Karjaluoto et al. blijkt echter dat deze factor binnen de telecom niet of nauwelijks van toepassing is.

 

Switchende bellers

Telecombedrijven richten zich over het algemeen nog steeds bijna uitsluitend op het werven van nieuwe klanten. De aanbiedingen voor nieuwe klanten zijn hierbij zo aantrekkelijk, dat iemand wel gek lijkt als hij wél trouw blijft aan zijn huidige provider. Trouwe telecommers krijgen vervolgens weinig tot niets aangeboden om ze te stimuleren om trouw te blijven en switchen dus makkelijk tussen verschillende providers. Het ontbreken van goede loyaliteitsprogramma’s wordt door de onderzoekers dan ook naar voren gebracht als een van de belangrijkste redenen voor het lage niveau van loyaliteit bij telecomklanten.

 

Lange termijn visie

Is er dan nog hoop voor de telecombedrijven? Jazeker, stellen de onderzoekers. De wil om loyaal te blijven is namelijk wel aanwezig onder bellers. Klanten zijn vaak tevreden over bijvoorbeeld de kwaliteit van het netwerk en de serviceverlening van het bedrijf, maar switchen vervolgens toch om gebruik te maken van een mooie aanbieding. Juist deze klanten kunnen behouden blijven door een goed loyaliteitsprogramma waarbij klanten echt beloond worden voor hun trouw. Zo kan men ook binnen de telecom een begin maken met het opbouwen van een echte en vooral langdurige relatie met de klant.

 

Bron: Telecommunications Policy 2012.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.