Veel bedrijven zetten vol in op de feestdagen. Dat is ook niet zo gek want de omzet ligt bij sommige bedrijven in de maanden november en december tot wel 30% hoger dan normaal. Maar hoe zorg je ervoor dat deze klanten van de feestdagen de rest van het jaar ook bij jou blijven kopen?
De e-commerce markt betreden wordt voor bedrijven steeds toegankelijker. Het is tegenwoordig voor iedereen vrij eenvoudig om een online winkel te openen. Het gevolg: toenemende concurrentie. Des te belangrijker dus om van bezoekers vaste klanten te maken. Een grotere groep terugkerende klanten zorgt er immers voor dat online omzetten beter te voorspellen zijn. Loyaliteitsprogramma’s zijn de uitgelezen mogelijkheid om dit te bereiken. Klanten werven en zorgen voor klant retentie vraagt hierdoor om online campagnes met behulp van Google-optimalisatie en Google Adword-campagnes.
Een goede mogelijkheid om van bezoekers vaste klanten te maken zijn de feestdagen. Omzetten in de e-commerce liggen dan namelijk stukken hoger dan normaal, tot wel 30% hoger in de maanden november en december. Niet heel verwonderlijk dat bedrijven daarom vol inzetten op de feestdagen. Veel bedrijven vergeten daarbij echter deze klanten ook voor de daaropvolgende maanden aan zich te binden. Maar hoe kunnen zij er nu voor zorgen dat klanten na de feestdagen ook de rest van het jaar blijven kopen? Oftewel hoe zorgen zij ervoor dat de verkoop tijdens de feestdagen zorgt voor klant retentie?
Google Trends toont aan dat consumenten al in juli beginnen met zoeken naar ideeën voor kerstcadeaus, maar de echte pieken bevinden zich in november en december. Het is voor bedrijven dus zaak om voor de maand november al duidelijk te hebben wat wel en niet werkt wanneer het aankomt op feestdagenaanbiedingen en zich zo te onderscheiden van concurrenten. Mobiel mag daarbij niet vergeten worden. Zo spendeerden consumenten vorig jaar voor $12.7 billion op hun mobiele en tablet devices tijdens de feestdagen. Men zoekt hierbij vooral naar goede deals, in deze toch al prijsgevoelige periode zoals korting in de vorm van gratis verzending.
Deze infographic geeft weer hoe de retentie na de feestdagen afhangt van de ervaring van de consumenten gedurende de feestdagen. Het geeft aan dat een loyaliteitsprogramma echt een verschil kan maken tijdens de feestdagen. Het helpt namelijk bedrijven zichzelf te onderscheiden van concurrenten en biedt daarnaast een breed vangnet voor prijsbewuste consumenten die op zoek zijn naar de beste deals in Q4. Met loyaliteitsprogramma’s kunnen bedrijven consumenten tijdens de feestdagen aanmoedigen om:
Zodra consumenten zich hebben aangemeld voor loyaliteitsprogramma’s, kunnen bedrijven deze opnieuw benaderen in Q1. Dit kan op de volgende manieren:
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.