Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit is aan het veranderen

Resultaten van het Customer Loyalty Index 2022 onderzoek van Emarsys

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Lisanne Kooijmans
19 Januari 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit is aan het veranderen

Resultaten van het Customer Loyalty Index 2022 onderzoek van Emarsys

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven in de toekomst. De resultaten van het onderzoek zijn bekend, met als grootste conclusie is dat klantloyaliteit aan het veranderen is.

 

Emarsys maakt onderscheidt tussen 5 types van klantloyaliteit.

  • Gestimuleerde loyaliteit;
  • Geërfde loyaliteit;
  • Stille loyaliteit;
  • Ethische loyaliteit;
  • Ware loyaliteit.

 

Gestimuleerde loyaliteit

Gestimuleerde loyaliteit houdt in dat de klantloyaliteit gestimuleerd wordt door kortingen, incentives en beloningen. In 2021 bleef 45% van de klanten loyaal tot hun favoriete merk door kortingen, incentives en beloningen. In 2022 is dit gedaald naar 39%.

 

Geërfde loyaliteit

Geërfde loyaliteit houdt in dat de klant loyaal is door associatie met andere merken. Het percentage klanten dat loyaal blijft door langdurige en vertrouwde erfgoed met het merk is ook gedaald. In 2021 was dit nog 27%, in 2022 was het percentage 21%.

 

Stille loyaliteit

Loyaliteit zonder dit publieke te verkondigen of promoten is, zoals de naam het misschien al doet vermoeden, stille loyaliteit. Dit percentage is stabiel gebleven en ligt op de 52% in 2022.

 

Ethische loyaliteit

Ethische loyaliteit betekent dat de klant loyaal is aan het merk door een emotionele verbinding en gedeelde waarde. Dit percentage is gedaald in 2022 (14%) ten opzicht van 2021 (19%). Greenwashing kan hier één van de oorzaken door zijn.

 

Ware loyaliteit

Onvoorwaardelijk loyaliteit is de droom van veel merken. Ware loyaliteit houdt in dat de klant onvoorwaardelijk loyaal is naar het merk door liefde voor het merk. 23% van de consumenten geeft aan ware loyaliteit te voelen voor een merk. Dit is in 2021 en 2022 hetzelfde percentage.

 

Overige statistieken

Het onderzoek van Emarsys geeft ook de sleutel drijfveren voor klantloyaliteit weer. Consumenten blijven door verschillende drijfveren loyaal aan een merk.

  • Product aanbod – 44%
  • Kortingen en voordelen – 39%
  • Standaard lage prijzen – 37%
  • Goede klantenservice – 37%
  • Goed retourbeleid – 32%
  • Gepersonaliseerde winkel ervaring – 31%
  • Vertrouwd erfgoed – 23%
  • Emotionele connectie – 18%
  • Sterke ethische waarde – 14%

 

Per sector verschilt klantloyaliteit voor merken ook.

  • Kleding en fashion – 55%
  • Eten – 55%
  • Beauty en gezichtsverzorging – 37%
  • Technologie – 25%
  • Meubels en woonaccessoires – 18%
  • Alcoholische drank – 18%
  • Maaltijd bezorging – 16%
  • Medicijnen en farmaceutica – 15%
  • Automobielen – 13%
  • Vliegtuigmaatschappijen – 12%
  • Energieleveranciers – 11%
  • Non-alcoholische dranken – 10%

 

Bron: Customer Loyalty Index 2022: How Loyalty Is Changing Amongst Consumers Globally (2022). Emarsys, Onderdeel van SAP Company.

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 juli 2025

De kracht van zelfwaardering: Zo waardeer je de echte loyaliteit bij donateurs

Nieuw onderzoek toont aan dat vertrouwen in de organisatie en zelfwaardering van de donor zwaarder wegen dan empathie met de begunstigde bij het opbouwen van

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 juli 2025

De kracht van zelfwaardering: Zo waardeer je de echte loyaliteit bij donateurs

Nieuw onderzoek toont aan dat vertrouwen in de organisatie en zelfwaardering van de donor zwaarder wegen dan empathie met de begunstigde bij het opbouwen van

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 juli 2025

Hoe personalisatie en autoriteit jouw openratio’s bepalen

Gedragswetenschappelijke inzichten naar hoe personalisatie en het gebruik van autoriteit in afzender en onderwerpregel de openratio van e-mails beïnvloeden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 juli 2025

Hoe personalisatie en autoriteit jouw openratio’s bepalen

Gedragswetenschappelijke inzichten naar hoe personalisatie en het gebruik van autoriteit in afzender en onderwerpregel de openratio van e-mails beïnvloeden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 juni 2025

Hoe 4 persona’s jouw fondsenwerving succesvoller maken

Het BODT-model helpt goede doelen om in te spelen op de verschillende drijfveren van donateurs

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 juni 2025

Hoe 4 persona’s jouw fondsenwerving succesvoller maken

Het BODT-model helpt goede doelen om in te spelen op de verschillende drijfveren van donateurs

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.