fbpx
Loyalty Strategy

Game-Based Marketing

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Game-Based Marketing’ geschreven door G. Zichermann en J. Linder.

Loyalty StrategyLiteratuur 31 oktober 2012

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over goede literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek Game-Based Marketing van Gabe Zichermann en Joselin Linder uitgezocht.

Titel: Game-Based Marketing
Subtitel: Inspire customer loyalty through rewards, challenges and contests.
Auteur: Gabe Zichermann en Joselin Linder
Aantal pagina’s: 206
Datum publicatie: maart 2010
Uitgeverij: John Wiley & Sons, Inc.

Over Game-Based Marketing

In het eerste deel van het boek wordt aan de hand van praktijk en theorie uitgelegd dat consumenten zeer vatbaar zijn voor het spelen van games. Dit doen consumenten niet alleen op spelconsoles; ‘games’ zijn onderdeel van onze dagelijkse activiteiten. Zichermann en Linder onderstrepen dat gaming mechanismes ook zeer effectief kunnen worden ingezet door marketeers om de relatie met klanten te bevorderen. Veel marketeers zijn echter onbekend met deze principes waardoor organisaties grote kansen laten liggen.

Het eerste deel van het boek is aantrekkelijk geschreven en als lezer ben je dan ook zeer benieuwd naar de concrete mogelijkheden om ‘gaming mechanismes’ toe te passen in marketing. Hoewel meer dan 150 pagina’s besteed worden aan dit onderwerp, biedt het boek weinig waardevolle inzichten. Zichermann en Linder blijven hangen in warrige teksten, vage cases en abstracte mechanismes. Naast enkele open deuren, zoals het gebruik van ranglijsten, is de toegevoegde waarde dan ook zeer beperkt.

Hoewel het vakgebied Game-Based Marketing veel kansen biedt voor marketeers, roept dit boek helaas meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Evaluatie

  • Leesbaarheid: **
  • Praktische toepasbaarheid: *
  • Theoretische achtergrond: **
  • Actualiteit: ****
  • Vernieuwend: ***
  • Oordeel: **

Game-Based Marketing is een vakgebied dat de komende jaren sterk zal blijven groeien. Het boek van Zichermann en Linder biedt echter weinig toegevoegde waarde.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: