Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

klantretentie bij charitatieve organisaties

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Retention Fundraising’, geschreven door Roger M. Craver.

LOYALTY STRATEGY

Book reviews
Redactie LoyaltyFacts
klantretentie bij charitatieve organisaties
Redactie LoyaltyFacts
24 maart 2016
LOYALTY STRATEGY
BOOK REVIEW

klantretentie bij charitatieve organisaties

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Retention Fundraising’, geschreven door Roger M. Craver.

klantretentie bij charitatieve organisaties

Titel:

Subtitel:

Auteur:

Aantal pagina’s:

Datum publicatie:

Uitgeverij: 

Retention Fundraising
The new art and science of keeping your donors for life
Roger M. Craver
171
September 2014
Emerson & Church

Over Retention Fundraising

Retention Fundraising spits zich, zoals de titel al doet vermoeden, toe op loyaliteitsmarketing binnen de non profit sector. Op de voorkant van het boek staat een lekkende emmer afgebeeld, “a leaking bucket”. Deze lekkende emmer gebruikt de auteur door het hele boek heen als metafoor voor het fundraising programma van charitatieve organisaties. De tijd dat nieuwe donateurs op een snelle en goedkope manier de gaten op konden vullen van gestopte donateurs, is al lang voorbij. Helaas, zo stelt de auteur, concentreren veel organisaties zich nog steeds veel meer op het vullen van de emmer in plaats van op het dichten van de gaten.

 

Het boek richt zich tot fondsenwervers en is opgebouwd uit zes korte delen. Het begint met een pleidooi wat fondsenwervers wakker schudt om nu iets aan de lekkende emmer te doen. De auteur heeft 40 jaar ervaring als marketeer in de charitatieve sector en vertelt daar rijkelijk over. Nadat hij enkele blokkades schetst die je als fondsenwerver in de weg kunnen staan, gaat hij al snel over op het uitleggen van een methodische aanpak om retentie te verbeteren. Zijn aanpak wordt gekenmerkt door het meten van de donateursattitude en de impact van afzonderlijke marketingacties om vervolgens te bepalen welke acties worden opgeschaald, vervangen of gerepareerd.

 

De rest van het boek geeft een overzicht van een aantal praktische middelen die ingezet kunnen worden om retentie te verbeteren, veelal toegelicht met praktijkvoorbeelden. Voor de meeste ervaren fondsenwervers zal dit gedeelte weinig vernieuwende inzichten opleveren en is de boodschap van de auteur er vooral op gericht om er nu daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Het verbeteren van retentie kost vaak veel tijd in vergelijking tot het werven van nieuwe donateurs. Echter, willen charitatieve organisaties ook op de lange termijn succesvol zijn, dan kan retentie niet langer worden genegeerd.

 

Evaluatie klantretentie bij charitatieve organisaties

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: *
  • Actualiteit: ***
  • Vernieuwend: *
  • Oordeel: ***

 

Retention Fundraising is een toegankelijk, vlot leesbaar boek geschreven voor de minder ervaren fondsenwerver. Theoretisch gezien kent het boek weinig diepgang, maar wie nieuwsgierig is naar waarom retentie belangrijk is en praktische handvatten zoekt om daar mee aan de slag te gaan, is dit een uitstekend begin.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Big Data Marketing

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

31 januari 2017

Big Data Marketing

‘Big Data’ was een van de keywords in 2016 en zal de komende jaren aan populariteit blijven groeien. Sinds de eeuwwisseling heeft er een exponentiele groei
Big Data Marketing

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

31 januari 2017

Big Data Marketing

‘Big Data’ was een van de keywords in 2016 en zal de komende jaren aan populariteit blijven groeien. Sinds de eeuwwisseling heeft er een exponentiele groei
Klantloyaliteit verhogen red carpet under spotlight

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

3 november 2016

klantloyaliteit verhogen op 501 manieren

We weten het allemaal: het aantrekken van nieuwe klanten is 6 tot 7 maal duurder dan het behouden van klanten. Om deze reden is het
Klantloyaliteit verhogen red carpet under spotlight

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

3 november 2016

klantloyaliteit verhogen op 501 manieren

We weten het allemaal: het aantrekken van nieuwe klanten is 6 tot 7 maal duurder dan het behouden van klanten. Om deze reden is het
Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Het business model van deze organisaties draaide om het product en de transactie.

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

14 oktober 2016

Membership modellen

Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Vroeger ging men naar een videotheek of platenwinkel om films en muziek te huren of kopen. Het
Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Het business model van deze organisaties draaide om het product en de transactie.

LOYALTY STRATEGY

BOOK REVIEW

14 oktober 2016

Membership modellen

Membership modellen veranderen de wereld om ons heen. Vroeger ging men naar een videotheek of platenwinkel om films en muziek te huren of kopen. Het

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.