fbpx
Loyalty Program

Clubcard programma: scoring points!

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Scoring Points’ geschreven door C. Humby, T. Hunt en T. Philiphs.

Loyalty ProgramLiteratuur 31 december 2012

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over goede literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek Scoring Points van Clive Humby, Terry Hunt en Tim Philliphs uitgezocht.

Titel: Scoring Points
Subtitel: How Tesco continues to win customer loyalty.
Auteur: Clive Humby, Terry Hunt en Tim Philliphs
Aantal pagina’s: 294
Datum publicatie: September 2008
Uitgeverij: Kogan Page Limited

Clubcard programma Tesco

Scoring Points is een uitvoerige casestudy van één van de meest succesvolle loyaliteitsprogramma’s ter wereld: het Clubcard programma van de Engelse Retail keten Tesco. Dit loyaliteitsprogramma heeft ongeveer 16 miljoen deelnemers. Jaarlijks wordt er voor meer dan 300 miljoen EURO aan vouchers uitgekeerd aan deelnemende klanten.

Het boek beschrijft de ontwikkeling van de Clubcard vanaf de eerste pilot in 1994 tot de ontwikkelingen in het programma tot 2005. Het verhaal is geschreven door directe betrokkenen bij het Clubcard programma en biedt dan ook bijzonder gedetailleerde inzichten die ondersteund worden met concrete cijfers. Zo staat bijvoorbeeld uitvoerig beschreven hoe Tesco de klantdata die zij met het programma vergaart, weet toe te passen in de praktijk (gesegmenteerde aanbiedingen) en de resultaten die deze toepassing met zich meebrengt.

Scoring Points laat goed zien wat de enorme potentie is van een loyaliteitsprogramma (lange termijn onderscheidend vermogen en het programma heeft zichzelf vanaf de start meer dan terugverdiend). Tegelijkertijd laat het boek zien dat het ontwikkelen van een succesvol loyaliteitsprogramma geen gemakkelijke opgave is. Het Clubcard programma vergt grote investeringen (in tijd en geld), draagvlak in de gehele organisatie en verhoogt de verwachtingen van klanten. Deze verwachtingen kunnen alleen overtroffen worden door het programma structureel te blijven ontwikkelen.

Een goed geschreven boek dat veel inspiratie geeft en door de concrete voorbeelden ook directe handvatten biedt voor de praktijk.

Evaluatie

  • Leesbaarheid: ***
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: ***
  • Actualiteit: ***
  • Vernieuwend: ****
  • Oordeel: ****

Scoring Points geeft de lezer zeer waardevolle praktijkinzichten in één van de meest succesvolle loyaliteitsprogramma’s ter wereld. Een aanrader dus.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: