fbpx
Loyalty Strategy

The Gaming Organisation

Deze maand schreef LoyaltyFacts een boekreview over ‘Loyalty 3.0’ geschreven door R. Paharia over gamification.

LoyaltyFacts krijgt regelmatig vragen over literatuur binnen het vakgebied van loyaliteitsmarketing. Vanaf 2012 schrijven we daarom ieder kwartaal een boekreview. We kijken hierbij zowel naar klassiekers als naar boeken die recentelijk op de markt zijn gekomen. Voor deze editie hebben we het boek Loyalty 3.0 van Rajat Paharia uitgezocht.

Titel: Loyalty 3.0
Subtitel: How to revolutionize customer and employee engagement with big data and gamification.
Auteur: Rajat Paharia
Aantal pagina’s: 304
Datum publicatie: Juli 2013
Uitgeverij: McGraw-Hill Education

Over Loyalty 3.0

Rajat Paharia is oprichter van het bedrijf Bunchball, een groot adviesbureau in de Verenigde Staten. Bunchball heeft zich gespecialiseerd in de toepassing van gamification bij organisaties om klanten en medewerkers te binden. Op basis van zijn ervaringen heeft hij het boek Loyalty 3.0 geschreven. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat over de theorie achter gamification en de belangrijke rol die data daarbij speelt. In het tweede deel van het boek worden verschillende cases beschreven waarin gamification succesvol is toegepast. Het laatste deel geeft tips over het opzetten en toepassen van gamification in de praktijk.  Gamification is trending, maar voor veel marketeers een nieuw vakgebied.

Gamification

Het begrip gamification wordt vaak onjuist geïnterpreteerd als het ontwikkelen van games voor organisaties. In zijn boek legt Paharia helder uit dat gamification gaat over het motiveren van mensen en de wijze waarop motivatie kan worden gestimuleerd met behulp van tien gamification mechanismen:

  1. Directe feedback
  2. Transparantie
  3. Doelen
  4. Badges
  5. Levels
  6. Ontwikkelingsmogelijkheden
  7. Competitie
  8. Samenwerking
  9. Community
  10. Punten

De grote kracht van het boek zijn de vele praktijkcases die helpen om de theoretische mechanismen een gezicht te geven. Ook de tien concrete tips over de toepassing van gamification in de praktijk zijn zeer waardevol.

The Gaming Organisation evaluatie

  • Leesbaarheid: ****
  • Praktische toepasbaarheid: ****
  • Theoretische achtergrond: ****
  • Actualiteit: *****
  • Vernieuwend: ****
  • Oordeel: ****

Voor de marketeer die nog relatief onbekend is met het vakgebied van gamification is dit boek een echte aanrader. Paharia geeft een heldere uitleg van de theorie, verdiept deze theorie met vele cases en geeft vervolgens concrete handvatten voor de toepassing van gamification in jouw organisatie.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Paul Wissing
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: