Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaal vliegende klantgroepen

Een onderzoek naar verschillende klanttypes en de invloed hiervan op loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaal vliegen
redactie LoyaltyFacts
31 juli 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaal vliegende klantgroepen

Een onderzoek naar verschillende klanttypes en de invloed hiervan op loyaliteit.

Loyaal vliegen

Luchtvaartmaatschappijen hechten veel waarde aan loyaliteit. Er worden dan ook veel middelen ingezet om de klantloyaliteit te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan de frequent flyer programma’s. Niet alle klanten zijn echter hetzelfde binnen deze sector. Mikulić en Prebežac hebben onderzoek gedaan naar loyaliteit in de luchtvaartsector. Met hun onderzoek geven zij een antwoord op de vraag: Wat maakt verschillende klantgroepen loyaal aan luchtvaartmaatschappijen?

Klantgroepen
Volgens Mikulić en Prebežac zijn er binnen de luchtvaartsector twee klanttypes te onderscheiden. Allereerst zijn er de prijsbewuste klanten die vaker vliegen met prijsvechters zoals Ryanair en EasyJet. Daarnaast zijn er de reguliere klanten die vaker vliegen met luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. Ondanks verscheidene overeenkomsten bestaan er ook een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee klantengroepen.

 

Drivers van loyaal vliegen
Zowel voor de prijsbewuste klant als voor de reguliere klant is het aankoopproces van het vliegticket van groot belang. Eenvoud en overzichtelijkheid vormen voor beide segmenten de succesformule. Ook heeft het een goed imago bij beide een sterk positief effect op de loyaliteit. De dingen die er voor zorgen dat het imago, in de ogen van de klant, ‘goed’ is verschillen echter wel. Bij prijsbewuste klanten zijn andere dingen van belang voor het imago dan bij reguliere klanten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende factoren:

  • Aantal vluchten. Dit is alleen van belang voor de reguliere passagiers. In hun koopjeszoektocht boeken de prijsbewuste klanten vaak al heel vroeg. Een vlucht wordt dus al lang van te voren ingepland waardoor de frequentie van ondergeschikt belang is.
  • Service. Reguliere klanten stellen service aan boord op prijs; een goede maaltijd en een drankje zijn een absolute pré. Voor prijsbewuste klanten speelt deze factor in mindere mate een rol. Om kosten te besparen, koopt deze klantengroep zelden een consumptie.
  • Prijs. Voor prijsbewuste klanten is de ticketprijs een belangrijke drijfveer. Voor reguliere klanten speelt dit in mindere mate een rol. Om deze groep loyaal te maken kan een spaarprogramma wel veel effect sorteren.

 

Loyaliteit bevorderen
Een belangrijke conclusie is dat de twee klanttypes (deels) om verschillende redenen loyaal zijn aan een luchtvaartmaatschappij. Hier dient dus rekening mee te worden gehouden bij de loyaliteitsmarketing strategie. Dat de klantgroepen verschillen, wil echter niet zeggen dat een luchtvaartmaatschappij slechts één van de twee groepen kan bedienen. De factoren sluiten elkaar namelijk zeker niet uit! Zo kan een prijsvechter ook reguliere klanten aantrekken door het bieden van extra service tegen een meerprijs in de vorm van een goede maaltijd of een gereserveerde stoel en hun zo loyaal proberen te maken.

 

Bron: Journal of Air Transport Management.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.