Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Taste The Loyalty

Een case study over Coca-Cola

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Mila Vonk
29 april 2024
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Taste The Loyalty

Een case study over Coca-Cola

Cola-Cola produceert een van de populairste drankjes ter  wereld. Naast de lekkere smaak, heeft Coca-cola wereldwijde beroemdheid verkregen door het bekende logo en succesvolle marketingscampagnes met bekende slogans zoals “Taste The Feeling”, “Life Tastes Good” en “Open Happiness”. Hierdoor wordt het drankje geassocieerd met de simpele geluksmomenten in het leven en momenten van blijdschap. Naast een succesvolle marketingstrategie zorgt het bedrijf er tevens voor dat zij zich blijft aanpassen de voorkeuren van de consument. Gevolgen hiervan zijn dat bijvoorbeeld Coca-Cola milieuvriendelijke stappen gemaakt door hun uitstoot te verkleinen, te recyclen en zich uit te spreken over het klimaat. Ook heeft Coca-Cola haar assortiment uitgebreid met Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero toen de dieetwensen van de consumenten veranderden.

 

De combinatie van bekende marketingcampagnes en slogans, zich blijven aanpassen aan de wens van de consument en een positieve associatie met het drankje zorgt ervoor dat Coca-Cola veel loyale consumenten heeft. Ling et al. (2023) hebben een onderzoek gedaan naar welke factoren nou precies belangrijk zijn voor consumenten en daarmee bijdragen aan een gevoel van loyaliteit. Zij onderscheidden verschillende factoren in hun onderzoek:

 

    1. Productkwaliteit: het vermogen om de behoeften en verwachtingen van de consument te evenaren of zelfs te overtreffen
    2. Merkimago: een combinatie van de visuele identiteit, uitingen, gebruikservaringen en publieke perceptie van een bedrijf
    3. Productontwerp: de bewuste combinatie van het uiterlijk, de functie en gebruikservaring van een product
    4. Product promotie: de inspanning van een bedrijf om haar producten te promoten om het koopgedrag van consumenten positief te beïnvloeden
    5. Gezondheidsvoordelen: kritische overwegingen van de consument in de keuzes voor voedsel- en lifestyleproducten

 

De hypothese van de onderzoekers was dat alle bovengenoemde factoren individueel van elkaar een significante, positieve bijdrage leveren aan merkloyaliteit. In totaal hebben 150 participanten meegedaan aan het onderzoek. Zij waren allemaal Coca-Cola consumenten. Hen werd gevraagd om een vragenlijst in te vullen over de verschillende factoren die merkloyaliteit beïnvloeden.

 

De resultaten lieten zien dat drie van de vijf factoren een significante, positieve invloed hebben op merkloyaliteit. Deze factoren zijn: gezondheidsvoordelen, productkwaliteit en product promotie. Gezondheidsvoordelen wordt belangrijk geacht omdat consumenten hun gezondheid belangrijk vinden en het hiermee belangrijk vinden de voeding die zij innemen bij deze waarde aansluiten. Coca-Cola heeft hierop ingespeeld door het uitbrengen van Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero. Verder, productkwaliteit is belangrijk omdat de consument wil dat het product hun verwachting evenaart of overtreft. Omdat Coca-Cola al zo lang op de markt is en haar originele recept al heel lang hetzelfde is, weet de consument wat zij kan verwachten. Tot slot, een goede productpromotie zorgt ervoor dat consumenten het bedrijf met positieve dingen gaan associëren. Door de goede marketingcampagne met pakkende slogans heeft Coca-Cola het voor elkaar gekregen dat hun drankje wordt geassocieerd met blijdschap en geluksmomenten.

 

Bron: Gan, Y.L., et al. (2023). Analysis of Factors Affecting Brand Loyalty: A Study of Coca Cola. Asian Pacific Journal of Management and Education. 6(3), pp. 16-29.

Mila Vonk

Dunck Loyalty

Mila Vonk

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.