
Hoe komt het toch dat de Rolling Stones na 30 jaar nog altijd aan de top staan? Wat maakt hen zo succesvol? Waarom hebben zij ‘fans’ en de meeste bedrijven ‘klanten’? Dit artikel gaat over lessen in loyaliteit die marketeers kunnen trekken uit de successen van ’s werelds grootste bands en artiesten.
Band loyalty rules! Op het moment dat de Rolling Stones het podium betreden raakt het publiek in vervoering. De toeschouwers zingen, dansen en springen. Kortom, ze gedragen zich zoals ze in het normale leven nooit zouden doen. En het gaat hier niet alleen om tieners, maar ook om volwassenen, vaak hoogopgeleid en met een goede baan.
Hoe kan het dat een rockband het voor elkaar krijgt zo’n intense -aan het fanatieke grenzende – emotionele relatie te creëren? Het antwoord: Band Loyalty rules. Het verschil tussen een ‘fan’ en een ‘klant’ laat zich eenvoudig uitleggen. Een fan gaat de muziekwinkel in en loopt direct naar het juiste schap voor de nieuwe cd van ‘the Stones’. Een klant daarentegen loopt de muziekwinkel in op zoek naar een leuke cd, beluistert uiteenlopende cd’s en bepaalt pas dan zijn keuze.
De strijd om de klant is in de meeste markten intens. Via acties en aanvullende diensten trachten bedrijven de gunst van de opportunistische klant te winnen. Doch slechts weinigen slagen erin van de klant een fan te maken. Om oorspronkelijk en origineel te zijn, moeten marketeers buiten bestaande, vertrouwde kaders denken en handelen.
Met hun krachtige, herkenbare ‘sound’, onconventionele teksten en ‘rebelse’ presentatie houden de Rolling Stones zowel oude als jonge fans een spiegel voor. Een spiegel waarin zij zichzelf herkennen en, belangrijker; hun fantasieën realiteit zien worden. Marketeers die fans willen creëren, zullen onder de huid van hun klanten moeten kruipen, in hun gedachten en ziel moeten proberen te kijken en er achter zien te komen wat hen nu werkelijk ‘beweegt’. Een Porsche is meer dan alleen een auto. Een Rolex is meer dan alleen een tijdsaanduider. De functionaliteit van een product is slechts één kenmerk ervan. Fans creëer je met een totaalpakket van associaties en emoties.
Hoewel hun muziek, presentatie en doelgroepen uiteenlopen hebben de Rolling Stones, Madonna, Elton John, Neil Diamond en Aerosmith iets met elkaar gemeen. Namelijk: ze staan allemaal al meer dan 20 jaar aan de top van de muziekindustrie. We kunnen de volgende lessen trekken uit de basis van hun almaar voortdurende succes:
Deze strategieën, toegepast door de meest succesvolle bands en artiesten uit de geschiedenis, kunnen eraan bijdragen dat een merk een onuitwisbare indruk maakt. Oftewel, om het in de woorden van Aerosmith frontman Steven Tyler te zeggen: -“to kick ass and leave a footprint”-.
Bron: University of Pensilvenia.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.