Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

3 Toptips tot succes!

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
Redactie LoyaltyFacts
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2010
LOYALTY STRATEGY
Innovaties

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

3 Toptips tot succes!

Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

In de afgelopen decennia is het aantal loyaliteitsprogramma’s sterk gegroeid. Hoewel meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat loyaliteitsprogramma’s zeer effectief kunnen zijn, blijkt uit de praktijk dat nog steeds veel programma’s niet succesvol zijn.

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een succesvol loyaliteitsprogramma niet bij iedereen bekend zijn. Veelal wordt gekozen voor standaard oplossingen die anno 2010 niet langer voldoende onderscheidend zijn.

 

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s

McCall en Voorhees geven enkele tips om het succes van loyaliteitsprogramma’s te bevorderen.

 

1) Start deelname: De eerste maanden van deelname aan loyaliteitsprogramma’s zijn cruciaal voor toekomstig gebruik en daarmee positieve effecten van loyaliteitsprogramma’s op deelnemende klanten. Veel organisaties verwachten in deze perioden voornamelijk investeringen (o.a. in tijd en geld) van klanten zodra deze gaan deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s. Echter, McCall en Voorhees benadrukken dat juist in de beginfase, organisaties moeten laten zien dat loyaliteitsprogramma’s klanten waarderen.

 

2) Segmentatie: Veel loyaliteitsprogramma’s belonen alle deelnemende klanten op dezelfde wijze. Dit terwijl verschillende klantgroepen vaak een andere waarden vertegenwoordigen voor organisaties en daarnaast ook andere behoeften hebben. McCall en Voorhees benadrukken dan ook het belang van segmentatie in loyaliteitsprogramma’s. Zowel in beloningen als in communicatie.

 

3) Fit: Positieve effecten van loyaliteitsprogramma’s op klantloyaliteit aan organisaties zijn groter wanneer er een goede fits zijn tussen loyaliteitsprogramma’s en organisaties. Dan worden namelijk niet alleen bindingen met programma’s bevorderen, maar ook juist bindingen met organisaties. Het is daarom van groot belang dat loyaliteitsprogramma’s (o.a. communicatie en beloning) goed aansluiten bij zowel producten/diensten als het imago van organisaties.

 

Succesvolle loyaliteitsprogramma’s

Gezien de sterke toename in het aantal loyaliteitsprogramma’s, wordt onderscheidend vermogen van programma’s steeds belangrijker. De concrete tips van McCall en Voorhees stellen organisaties in staat om dit onderscheidend vermogen te bevorderen en daarmee kansen op succes te vergroten.

 

Bron: Cornell Hospitality Quarterly.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events