Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Succesfactoren voor goede relaties

Parallel tussen succesfactoren van langdurige liefdesrelaties en klantrelaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
succesfactoren voor goede relaties
Redactie LoyaltyFacts
25 februari 2008
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Succesfactoren voor goede relaties

Parallel tussen succesfactoren van langdurige liefdesrelaties en klantrelaties

succesfactoren voor goede relaties

Rond Valentijn kan het geen kwaad om te reflecteren op de relaties die je met andere hebt. Uiteraard op de relatie met je geliefde en vrienden, maar wellicht ook eens op de relatie met je klanten. Daarom gaan we in dit Loyalty Facts artikel in op een onderzoek dat is uitgevoerd onder ruim duizend stellen. Uit dit onderzoek kwamen 5 succesfactoren voor een goede (liefdes)relatie naar voren. Bedrijven kunnen lessen trekken uit dit artikel en deze succesfactoren inzetten om hun eigen klantrelaties te verbeteren.

5 Succesfactoren voor goede relaties

Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun relatie dan zegt 85% tevreden of zeer tevreden te zijn. Toch eindigt eenderde van de huwelijken in Nederland in een scheiding. Hier valt een duidelijke parallel te trekken met klantrelaties, immers ook hier geeft men vaak aan tevreden te zijn, maar neemt men toch binnen afzienbare tijd de benen.

 

De onderzoekers Dijkstra en Barelds hebben meer dan duizend stellen onderzocht, op zoek naar de succesfactoren voor goede relaties. Deze succesfactoren zijn: 1) emotionele saamhorigheid, 2) wederzijds respect, 3) fijne conflicthantering, 4) een positief zelfbeeld van beiden binnen de relatie en 5) fijne seks.

 

1) Emotionele saamhorigheid

In liefdesrelaties gaat het bij emotionele saamhorigheid over het kunnen delen van gevoelens, liefde tonen en samen dingen doen. In een klantrelatie kunnen dezelfde factoren een rol spelen door in te spelen op de belevingswereld van de klant. In liefdesrelaties zijn de emotionele ‘moments of truth’, zoals het krijgen van kinderen of samenwonen, hier een voorbeeld van. Om dit als bedrijf te bewerkstelligen moet vooral de periferie van de eigen producten of dienstverlening ingezet worden. Liefde tonen kan uiteraard door te communiceren en door bijvoorbeeld loyaliteit in de relatie te belonen.

 

2) Wederzijds respect

Een stel moet zaken van elkaar accepteren en rekening houden met elkaars gevoelens. Werknemers van een bedrijf kunnen dit in grote mate ook toepassen door oprecht interesse te tonen in klanten en bijvoorbeeld ook eens te accepteren dat er klanten zijn die een bepaalde dienst niet willen afnemen. Een aanhoudende ‘cross’-of ‘upsell’ campagne richting dovemans oren getuigt immers van weinig respect.

 

3) Conflicthantering

Hier geldt het devies: rustig blijven en compromissen zoeken. Ook in relaties met klanten zijn er genoeg conflicten en verschillen van inzicht. Ook hier geldt dat een goede klachtopvang en –afhandeling de gepercipieerde kwaliteit van de klantrelatie kan verhogen. Geef als bedrijf voldoende middelen, vrijheid en verantwoordelijk aan personeel dat verantwoordelijk is voor de klachtenafhandeling, zodat men ook echt tot een fatsoenlijk compromis kan komen.

 

4) Positief zelfbeeld

Deze factor houdt in dat mensen met een ‘eigen leven’ daarnaast hun relatie gelijkwaardig en interessant houden. Organisaties kunnen actief op zoek gaan naar klantinbreng en ‘customer insights’ verwerven. Dit hoeft niet alleen via enquêtes en panelgesprekken plaats te vinden, maar kan bijvoorbeeld ook gedaan worden door de klant eens uit te nodigen bij het bedrijf zelf om er zo achter te komen hoe bepaalde klanten nu echt leven en hoe zij werkelijk denken over uw merk of dienstverlening.

 

5) Fijne seks

De laatste factor spreekt voor zich en kent in de letterlijke sfeer weinig parallellen met het bedrijfsleven. Iets meer symbolisch beschouwd zou je kunnen zeggen dat organisaties de kunst van het verleiden moeten leren toepassen, en producten moeten aanbieden die het hedonistisch genot van de klant verhoogt. Als de boodschap daarnaast met (opr)echte passie wordt gebracht dan springen de vonken er in de klantrelatie vanaf.

 

Bron: DePers.nl

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events