Uit een onderzoek van het Center for Retail Management van de Northwestern University (US) blijkt dat, binnen de voedingsindustrie, 12 tot 15 % van de klanten loyaal is aan een retailer. Dit percentage draagt zorg voor 55 tot 60% van de omzet. Het mag duidelijk zijn dat deze zogenoemde A-klanten bijzonder belangrijk zijn voor de retailer. Toenemende concurrentie en een grilliger shoppatroon maken het gecompliceerd relaties met A-klanten te onderhouden en loyaliteit te waarborgen. Loyalteitsprogramma’s bieden hier mogelijkheden om de A-klanten te leren kennen en te behouden.
Retailers in de voedingsindustrie zetten loyaliteitsprogramma’s in om te achterhalen wie hun A-klanten zijn en wat hun koopgedrag is, om hier zodoende met een gepast aanbod op in te kunnen spelen. In veel gevallen wordt er gewerkt met een klantenkaart. Contact- en gedragsgegevens worden op deze manier op klantniveau geregistreerd. De expertise om deze klantdata vervolgens om te zetten in kennis en een solide loyaliteitsstrategie te formuleren is binnen de Retail voedingsindustrie echter nog onderontwikkeld.
Het mag duidelijk zijn dat consumenten pas tot A-klanten behoren indien ze zowel in het verleden als in het heden frequent producten afnemen bij de retailer en die bijdragen aan het vergroten van de winstmarge van de retailer. Om ervoor te zorgen dat de A-klant niet alleen herkend, maar ook erkend wordt, is het belangrijk dat de retailer begrip toont voor de wensen en behoeften van de A-klant en deze behoefte gebruikt als basis bij de invulling van het assortiment.
Door een intense prijsconcurrentie, worden voedingsretailers uitgedaagd om via extra waarde creatie de A-klant positief te beïnvloeden. Naast het primair invullen van behoeften moeten klanten zich erkend en gewaardeerd voelen. De inzet van loyaliteitsprogramma’s, waarbij rekening is gehouden met hieronder aangereikte handvatten, bieden een goede mogelijkheid tot de realisatie hiervan:
Bron: Food Marketing Institute.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.