Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

A-klanten

Een artikel over de identificatie en het behoud van A-klanten binnen de Retail voedingsindustrie.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
A-klanten
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2007
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

A-klanten

Een artikel over de identificatie en het behoud van A-klanten binnen de Retail voedingsindustrie.

A-klanten

Uit een onderzoek van het Center for Retail Management van de Northwestern University (US) blijkt dat, binnen de voedingsindustrie, 12 tot 15 % van de klanten loyaal is aan een retailer. Dit percentage draagt zorg voor 55 tot 60% van de omzet. Het mag duidelijk zijn dat deze zogenoemde A-klanten bijzonder belangrijk zijn voor de retailer. Toenemende concurrentie en een grilliger shoppatroon maken het gecompliceerd relaties met A-klanten te onderhouden en loyaliteit te waarborgen. Loyalteitsprogramma’s bieden hier mogelijkheden om de A-klanten te leren kennen en te behouden.

Herkennen en erkennen van A-klanten

Retailers in de voedingsindustrie zetten loyaliteitsprogramma’s in om te achterhalen wie hun A-klanten zijn en wat hun koopgedrag is, om hier zodoende met een gepast aanbod op in te kunnen spelen. In veel gevallen wordt er gewerkt met een klantenkaart. Contact- en gedragsgegevens worden op deze manier op klantniveau geregistreerd. De expertise om deze klantdata vervolgens om te zetten in kennis en een solide loyaliteitsstrategie te formuleren is binnen de Retail voedingsindustrie echter nog onderontwikkeld.

 

Het mag duidelijk zijn dat consumenten pas tot A-klanten behoren indien ze zowel in het verleden als in het heden frequent producten afnemen bij de retailer en die bijdragen aan het vergroten van de winstmarge van de retailer. Om ervoor te zorgen dat de A-klant niet alleen herkend, maar ook erkend wordt, is het belangrijk dat de retailer begrip toont voor de wensen en behoeften van de A-klant en deze behoefte gebruikt als basis bij de invulling van het assortiment.

 

Loyaliteitsprogramma’s

Door een intense prijsconcurrentie, worden voedingsretailers uitgedaagd om via extra waarde creatie de A-klant positief te beïnvloeden. Naast het primair invullen van behoeften moeten klanten zich erkend en gewaardeerd voelen. De inzet van loyaliteitsprogramma’s, waarbij rekening is gehouden met hieronder aangereikte handvatten, bieden een goede mogelijkheid tot de realisatie hiervan:

 

  • Maak het persoonlijk: Geef het programma een persoonlijke ’touch’. Biedt A-klanten bijvoorbeeld verjaardag acties of korting op de door hen meest gewaardeerde en gekochte producten.
  • Houd het simpel: De meest succesvolle loyaliteitsprogramma’s zijn gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te begrijpen. Stuur een welkomstpakket met een duidelijke uitleg over de voordelen.
  • Wees gericht: Houd klanten middels fysieke of digitale communicatie op de hoogte van persoonlijke aanbiedingen. Dit vergroot de betrokkenheid en houdt het programma levendig.
  • Beloon: Beloon de klant voor gewenst gedrag, door bijvoorbeeld kortingen bij partners aan te bieden (zoals attractiepark kaartjes) of een grappige incentive (zoals het speeltje bij de Happy Meal).

 

Bron: Food Marketing Institute.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events