Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Back to the future

Een korte terugblik op het ontstaan en de ontwikkeling van loyaliteitstheorieën en een kleine blik in de toekomst.

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
Redactie Loyalty Facts
Redactie Loyalty Facts
31 december 2010
LOYALTY STRATEGY
Innovaties

Back to the future

Een korte terugblik op het ontstaan en de ontwikkeling van loyaliteitstheorieën en een kleine blik in de toekomst.

In de oudejaarsconferentie blikken cabaretiers elk jaar traditiegetrouw terug op het jaar. Wat is er allemaal gebeurd? Wat is er allemaal veranderd? Maar ook: wat zal er de komende jaren gebeuren? Niet alleen cabaretiers blikken terug, ook kranten, tijdschriften en televisiezenders doen dit. Een goed moment dus om ook eens de geschiedenis van loyaliteit in ogenschouw te nemen en mogelijke ontwikkelingen in de toekomst te bespreken.

De ontwikkeling van loyaliteit (1960-2010)

Loyaliteit? In de jaren zestig ontstonden de eerste theorieën rond het werven en behouden van klanten. Marketing werd een opzichzelfstaande discipline. Door een groei in aanbieders en dus concurrentie in verschillende markten, werd het werven van klanten opeens belangrijk. In eerste instantie lag hierbij een grote nadruk op het promoten van het eigen artikel. Het ontwikkelen van naamsbekendheid en merktrouw stond op de eerste plaats. Dit veranderde in de 70-er jaren toen men steeds meer oog begon te krijgen voor de klant. Niet het product stond centraal, maar de wensen van de klant. Hiervoor was het nodig uitgebreid marktonderzoek te doen en vervolgens de producten, waar nodig, aan te passen aan de wensen van de klant.

 

Het doen van marktonderzoek werd in de jaren tachtig verder uitgebreid en ontwikkeld om zoveel mogelijk inkomsten uit een klant te kunnen halen. De 80-er jaren kenmerken zich verder vooral door een enorme groei in het aantal merken. Door deze explosie van nieuwe merken werd het eens te meer belangrijk de klant aan het eigen merk te binden. Het behoud van klanten begon in de jaren negentig grote nadruk te krijgen. Klanttevredenheid en klantloyaliteit werden erg belangrijk toen duidelijk werd dat loyale klanten meer opleveren, minder kosten om te behouden en zelfs extra klanten kunnen opleveren door positieve mond-tot-mond reclame. Marktonderzoek werd nu vooral aangewend om de klant beter te begrijpen en zo een nauwe band te ontwikkelen. Dit bleef ook in de millenniumjaren het belangrijkst: klantloyaliteit, CRM, klanttevredenheid en marktonderzoek. Hiernaast begon ook het internet en social media langzaam maar zeker een rol te spelen. Een rol die in de toekomst zeker nog uitgebreid zal worden.

 

De toekomst van loyaliteit

Communicatie met (potentiële) klanten is veranderd door de opkomst van internet en social media. De geprinte media zal naar verwachting steeds meer aan belang inboeten. Voor de generaties die geboren zijn na de jaren zeventig zullen nieuwe manieren moeten worden gevonden om ze aan merken of producten te binden. Hierbij zal juist de snel veranderende wereld van internet en social media gebruikt moeten worden. Klanten lijken minder merkgevoelig te worden en dit vraagt om uitdagende en innovatieve manieren om ze toch te behouden. Juist de komende decennia vragen om een sterke band met de klant. Om dit te kunnen bereiken is het van essentieel belang dat het opbouwen van loyaliteit niet gezien wordt als een uitgave, maar als een investering. Een investering die zal leiden tot een tevreden klant en zo tot een levenslange klantrelatie.

 

Bron: Cornell Hospitality Quarterly.

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.