
Steeds vaker valt de term klantrelatiemanagement (CRM). Wat betekent het en waarom is het belangrijk? Door een relatie met de klant te ontwikkelen, wordt de klant loyaler aan de aanbieder. Loyale klanten kosten minder en zijn bereid meer te betalen.
Duurzame klantenbinding? Het is de kunst de klant te leren kennen en hem persoonlijk te benaderen. Instrumenten zoals service reminders, 0800-nummers en kerstkaarten zijn veelgebruikt. Toch slaagt een groot deel van de automakers er niet in de klant duurzaam aan zich te binden.
“Initiatieven om de klantrelatie te ontwikkelen komen vaak niet uit de verf, omdat de grote lijn ontbreekt. Autobedrijven dienen een strategie te ontwikkelen die erop gericht is de klant op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen. Klanten worden steeds kritischer en zijn op zoek naar een partner die extra waarde voor hen creëert”. Dit zegt Tim Copacia, CEO van InterOne Marketing.
Klantrelatiemanagement start al op het moment dat ‘de vonk’ overslaat, vindt David Rooney van Daimler Chrysler: “Het moment dat iemand interesse toont in het product, de auto op een beurs ziet of een persbericht leest, dat is het moment dat de relatie start. Eenmaal begonnen, stopt het niet meer”. Het is daarom essentieel om klantrelaties te signaleren, te bewaken en te versterken.
Om de klantrelatie te kunnen ontwikkelen en daarmee extra waarde te creëren is een plan noodzakelijk. In dit plan staat een lange termijn visie die erop gericht is de klant beter te leren kennen en inzichten hieruit te vertalen naar de juiste prikkels op het juiste moment.
Bron: Automotive News.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.