Er heerst de gedachtegang dat loyaliteit geheel toegeschreven kan worden aan gedrag of anders gezegd: dat gedrag de enige relevante vorm van loyaliteit is. Het ultieme doel van marketeers is het dirigeren van gedrag. Echter, hiervoor is het essentieel om alle componenten van loyaliteit te begrijpen en herkennen.
Loyaliteit heeft minstens twee dimensies:
Met het “Customer Base Diagnosis Model”, van het Walker Information Global Network, wordt informatie verzameld over zowel gedrag (continuïteit) als attitude, zoals het hebben van een band met een merk of bedrijf. In de internetbranche is dit concept goed inzetbaar en zelfs onmisbaar, want zonder een “Customer Base Diagnosis” model is het haast onmogelijk de huidige en toekomstige waarde van een internetgebruiker te bepalen. Door verschillende niveaus van gedrag en attitude tegenover elkaar af te zetten kan een viertal consumentprofielen worden geïdentificeerd:
Klanten die terug blijven komen. Ze hebben een emotionele band met het bedrijf, zijn er trots op om klant te zijn en delen positieve ervaringen met anderen. Dit zijn vaak de meest winstgevende klanten.
Klanten die niet makkelijk weg kunnen bij de onderneming. Dit door gebrek aan alternatief of gebondenheid door een contract. De klant is winstgevend, maar zodra er een betere aanbieding komt of het contract afloopt stapt de klant op.
Klanten die de onderneming naar alle waarschijnlijkheid al verloren heeft. Deze zijn van plan de relatie te beëindigen en er zijn bijna geen punten om ze van gedachten te veranderen.
Hier is ruimte om de klant van gedachte te doen veranderen. Zij zijn van plan de relatie te beëindigen, maar zij staan nog open voor argumenten om toch te blijven.
Bron: Internet Barometer.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.