Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Customer Base Diagnosis Model

Een artikel over het Customer Base Diagnosis model waarmee de waarde van een internetgebruiker bepaald kan worden.

LOYALTY STRATEGY

Modellen
Redactie LoyaltyFacts
Customer Base Diagnosis Model
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2003
LOYALTY STRATEGY
Modellen

Customer Base Diagnosis Model

Een artikel over het Customer Base Diagnosis model waarmee de waarde van een internetgebruiker bepaald kan worden.

Customer Base Diagnosis Model

Er heerst de gedachtegang dat loyaliteit geheel toegeschreven kan worden aan gedrag of anders gezegd: dat gedrag de enige relevante vorm van loyaliteit is. Het ultieme doel van marketeers is het dirigeren van gedrag. Echter, hiervoor is het essentieel om alle componenten van loyaliteit te begrijpen en herkennen.

Loyaliteit heeft minstens twee dimensies:

  • Gedrag:herhaling, gebruik of behoefte aan zelfde product of dienst.
  • Attitude:producttevredenheid, service, merk, organisatie of persoon, koesteren van iemand of iets.

 

Customer Base Diagnosis Model

Met het “Customer Base Diagnosis Model”, van het Walker Information Global Network, wordt informatie verzameld over zowel gedrag (continuïteit) als attitude, zoals het hebben van een band met een merk of bedrijf. In de internetbranche is dit concept goed inzetbaar en zelfs onmisbaar, want zonder een “Customer Base Diagnosis” model is het haast onmogelijk de huidige en toekomstige waarde van een internetgebruiker te bepalen. Door verschillende niveaus van gedrag en attitude tegenover elkaar af te zetten kan een viertal consumentprofielen worden geïdentificeerd:

 

1. De écht loyale klant

Klanten die terug blijven komen. Ze hebben een emotionele band met het bedrijf, zijn er trots op om klant te zijn en delen positieve ervaringen met anderen. Dit zijn vaak de meest winstgevende klanten.

 

2. De gevangen klant

Klanten die niet makkelijk weg  kunnen bij de onderneming. Dit door gebrek aan alternatief of gebondenheid door een contract. De klant is winstgevend, maar zodra er een betere aanbieding komt of het contract afloopt stapt de klant op.

 

3. De hoog-risico klant

Klanten die de onderneming naar alle waarschijnlijkheid al verloren heeft. Deze zijn van plan de relatie te beëindigen en er zijn bijna geen punten om ze van gedachten te veranderen.

 

4. De toegankelijke klant

Hier is ruimte om de klant van gedachte te doen veranderen. Zij zijn van plan de relatie te beëindigen, maar zij staan nog open voor argumenten om toch te blijven.

 

Bron: Internet Barometer.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events