Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Duurzame loyaliteit

Een onderzoek naar de vier grondslagen van merkloyaliteit.

LOYALTY STRATEGY

Modellen
Redactie LoyaltyFacts
duurzame loyaliteit
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2007
LOYALTY STRATEGY
Modellen

Duurzame loyaliteit

Een onderzoek naar de vier grondslagen van merkloyaliteit.

duurzame loyaliteit

Emotionele merkloyaliteit is het hoogst haalbare goed voor marketeers die verantwoordelijk zijn voor de opbouw van een merk. Consumenten die een emotionele band met een merk voelen, zijn immers eerder loyaal, doen herhalingsaankopen, raden het merk aan binnen een brede sociale kring en accepteren geen substituten van concurrenten. Alvorens te kunnen starten met de opbouw van merkloyaliteit is het van belang inzicht te verkrijgen in de vier grondslagen voor merkloyaliteit.

Emotie en duurzame loyaliteit

Duurzame loyaliteit? Niet iedere consument die loyaal gedrag vertoont, heeft een emotionele band met het merk of product. Loyaal gedrag kan ook ontstaan uit bijvoorbeeld inertie, gemak of gewoonte. Op de lange termijn zijn consumenten, die op basis van deze criteria loyaal zijn, echter eerder geneigd om naar een ander merk over te stappen, wanneer er een verandering in hun situatie ontstaat of een aantrekkelijk substituut verschijnt. Om te ontdekken hoe emotionele merkloyaliteit ontstaat, moet de marketeer allereerst de diepere gedachten en gevoelens van consumenten ten aanzien van merkloyaliteit ontrafelen, om vervolgens uit te vinden waar het gevoelselement jegens een merk zich bevindt. Onderzoek uitgevoerd middels de zogenaamde ZMET-methode (Zaltman Methaphor Elicitation Technique) heeft uitgewezen dat merkloyaliteit berust op vier grondslagen:

 

1) Vereenvoudigde beslissingen

Dit is de loyaliteitsgrondslag die gebaseerd is op de situatie waarin de keuze voor het merk automatisch geschiedt, op basis van gewoonte of gemak. Hierdoor vereist de merkkeuze minimale energie. In veel gevallen betreft dit geen emotionele grondslag. Echter, wanneer de beslissing voor een merk is gebaseerd op een persoonlijke- of familiegeschiedenis, komt het begrip emotie wel aan de orde. Zo’n geschiedenis kan er voor zorgen dat de voorkeur voor een bepaald merk generatie op generatie wordt doorgegeven.

 

2) Productkwaliteit

Productkwaliteit heeft in beginsel een rationele grondslag. Hier wordt gekeken in welke mate het product of de service aan de verwachting voldoet, gebaseerd op de prijs die de consument er voor heeft betaald. De emotie ligt in de ervaring die de consument met een merk heeft en het gevoel dat hiermee wordt bewerkstelligd. ‘Waar voor je geld’ en ‘betrouwbaarheid’ zijn hierbij kernfactoren voor de consument.

 

3) Omgang

Medewerkers die het product of de service aanbieden, brengen het merk tot leven. Hoe zij omgaan met klanten, met name tijdens belangrijke (aankoop) momenten, is van grote invloed op de merkloyaliteit.

 

4) Gedeelde waarden

Consumenten worden aangetrokken tot een merk, wanneer deze waarden uitstraalt die de klant deelt of wenst te delen. Het is essentieel als merk een sterke persoonlijkheid neer te zetten om middels de uitstraling van waarden emotionele merkloyaliteit op te bouwen.

 

Bron: Brand Strategy.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.