In een tijd waarin de klant steeds minder tijd heeft en kritischer is, blijkt een goede klantrelatie essentieel. Voor ieder bedrijf is het de uitdaging de meest winstgevende klanten te identificeren, binnen te halen, een goede klantrelatie op te bouwen en tot ambassadeurs van de onderneming maken.
Vreemd genoeg zijn deze principes pas sinds enige tijd in opkomst in de energiemarkt. Ook voor hen gelden de volgende trends:
Het leveren van een goed product alleen is niet meer voldoende. Het geheel aan waardecreatie zal de doorslag geven. Mede door de bovenstaande trends zal er in de toekomst een nieuwe vorm van concurrentie ontstaan, namelijk de strijd om klantrelaties. Klanten die zich verbonden voelen, zullen de organisatie minder snel de rug toe keren. Ook wanneer er soms een beter alternatief is.
Uit onderzoek van PWC onder klanten van een vooraanstaande Europese energieaanbieder blijkt dat 59% aangeeft ‘zeer tevreden’ te zijn. Maar slechts 29% geeft aan met zekerheid niet over te stappen naar een andere aanbieder. Tevreden klanten zijn dus geen loyale klanten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 96% van de klantenuitstroom binnen de invloedsfeer van de aanbieder ligt.
Loyaliteitsactiviteiten kunnen de waardeperceptie van de dienstverlening vergroten en daarmee de uitstroom terugdringen. Hiervoor dient rekening te worden gehouden met de volgende uitgangspunten:
Loyaliteit heeft tijd nodig
Anders dan wervende activiteiten heeft bouwen aan klantloyaliteit tijd nodig. Het vergt daarom een lange adem. Het is belangrijk dat klantloyaliteit wordt opgenomen in de lange termijn doelen van de organisatie.
Bron: Energy User News.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.