Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Long tail

Een artikel over het fenomeen ‘long tail’ en de implicaties hiervan op loyaliteit.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
long tail
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2004
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Long tail

Een artikel over het fenomeen ‘long tail’ en de implicaties hiervan op loyaliteit.

long tail

Nicheproducten. Iedere productgroep kent wel die kleine groepen specifieke winstgevende producten die niet via ‘normale’ winkels kan verkrijgen. Omdat de aantallen beperkt zijn spreekt men hier van de zogenaamde “Long tail”. Welke kansen biedt “Long Tail” op het gebied van klantloyaliteit?

Het fenomeen: long tail

Met Long Tail wordt een brede groep ‘niche’ producten bedoeld, waarvan de afzonderlijke totaalafzet aanzienlijk kleiner is dan van een ‘mainstream’ product. Uitgezet in een figuur (met omloopsnelheid en producten op de assen) ontstaat een curve, met mainstream producten gevolgd door een ‘lange staart’ met niche producten. Hoewel de omzet van een afzonderlijk Long Tail product beperkt is, vertegenwoordigen de Long Tail producten tezamen een groot marktpotentieel.

 

Een vergelijking kan worden gemaakt met de boekenwereld, waarbij thrillerauteurs zoals Grisham, Brown en Ludlum een mondiaal mainstream product leveren en waarbij op internationaal niveau auteurs zoals Martin Ross en Saskia van Noort onderdeel van de Long Tail zijn.

 

Amazon

Een onderneming die de potentie van Long Tail inziet en benut is Amazon.com. Naast producten uit de mainstream biedt Amazon ook een bijzonder brede selectie met smaakspecifieke producten. In de praktijk blijkt dat bij Amazon de totaalomzet uit Long Tail producten de totaalomzet uit mainstream producten overtreft. Amazon legt het zo uit: We verkochten vandaag meer titels die we gisteren niet verkochten, dan titels die we gisteren én vandaag verkochten.

unnamed


Kansen van “Long Tail” m.b.t. klantloyaliteit

Wat kan de filosofie achter Long Tail ons nu leren aangaande klantloyaliteit? Het behouden van klanten hangt direct samen met het creëren van onderscheidende waarde. Een belangrijk middel om zich te onderscheiden is differentiatie. Dit door het aanpassen van het aanbod aan specifieke behoeften van specifieke klantgroepen. Verder zoeken klanten in toenemende mate naar one-stop-shopping.

 

Het aanbieden van de producten die iedereen nodig heeft is een voorwaarde, niet iets waarmee men zich onderscheidt. Een bedrijf dat naast de mainstream producten ook invulling geeft aan de specifieke behoeften van bepaalde klantgroepen, onderscheidt zich van hen die dat niet kunnen.

 

Doordat Amazon naast de mainstream producten ook een breed assortiment Long Tail producten aanbiedt, zijn zij in staat one-stop-shopping mogelijk te maken voor verschillende klantgroepen. Omdat zij hierin welhaast de enige zijn, is het voor hen mogelijk deze groepen aan zich te binden.

 

De Long Tail oriëntatie biedt naast binding ook kansen om koopgedrag te ontwikkelen en hiermee de omzet per klant te vergroten. Een consument heeft goed inzicht in het aanbod van mainstream producten. Moeilijker wordt het om dat ene specifiek passende product te vinden. Producten die men zeker zou kopen als men van het bestaan wist.

 

Bij Amazon wordt de klant bediend via intelligente interactieve suggesties. Bepaald op basis van klantprofielen en aankoopgedrag. Ideeën voor producten waarin de klant geïnteresseerd is. Het gevolg is dat men producten koopt die anders niet gekocht zouden worden, waardoor omzet en winst per klant stijgen.

 

Conclusie

Klantloyaliteit heeft alles te maken met onderscheidend vermogen. De opname van niet-alledaagse producten die direct aansluiten bij de doelgroep, zal ertoe bijdragen dat klanten graag klant blijven, zich herkennen in het bedrijf en waarschijnlijk meer zullen besteden. Natuurlijk is het niet mogelijk te voldoen aan ieders wens. Wie zijn de belangrijkste klanten en wat zoeken ze?

 

Bron: Wired magazine, Chris Anderson.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events