Sinds concurrentie compleet vrij staat in de energiesector, is klantbehoud ook voor de drie grootste leveranciers Eneco, Nuon en Essent niet langer vanzelfsprekend. De consument wordt steeds kritischer, maar een juiste klantgerichte benadering blijft moeilijk. Loyaliteit is in deze zin relatief. Energie is niet tastbaar, waardoor de consument lastig een emotionele band met de leverancier opbouwt. Temidden van het energietumult, zoekt de consument vooral naar een stukje duidelijkheid: What you see is what you get!
Loyaliteitsinstrumenten? Voor leveranciers is het de kunst om zich ‘no-nonsens’ te profileren en toch onderscheidend te zijn. De consument kiest in eerste instantie voor de aanbieder met de beste prijs-kwaliteit verhouding. Om klanten te binden, moeten leveranciers een brug slaan tussen klanttevredenheid die tot stand komt door een goede prijs-kwaliteit verhouding en de toegevoegde waarde van een energiemerk. Marktleiders Eneco, Nuon en Essent spelen hierop in door diverse loyaliteitsinstrumenten in te zetten*.
Eneco heeft zich de afgelopen jaren geprofileerd als de betrouwbare en eerlijke partij, die naast een goede service ook kwaliteit levert. Met de campagne ‘Samen kunnen we het doen! Ieder huis groen’ liet Eneco zien dat het de weg naar maatschappelijke betrokkenheid was ingeslagen en zich aansloot bij de wensen en behoeften van de milieubewuste consument. Maatschappelijke relevantie staat bij Eneco nog steeds hoog in het vaandel.
Om deze maatschappelijk betrokken consument te weerhouden van overstapgedrag, heeft Eneco onder meer de volgende loyaliteitsinstrumenten ingezet:
Nuon profileert zich, in tegenstelling tot Eneco, al sinds de start van de liberalisering van de energiemarkt als maatschappelijk betrokken partij, die zich onderscheid op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Nuon wil een bijdrage leveren aan de beschikbaarheid van energie op de langere termijn, zonder dat de samenleving zich zorgen hoeft te maken over nadelige effecten. Het milieu speelt daarin een grote rol. Dit komt bijvoorbeeld ook naar voren in de reclamespots over het terugdringen van CO2-uitstoot.
Nuon werkt aan klantenbinding door inzet van onder meer de volgende loyaliteitsinstrumenten:
Essent profileert zich als betrouwbare en ervaren, in de samenleving verankerde leverancier, die zich onderscheid op het gebied van service en gemak. Het is voor Essent belangrijk dat de consument zich ‘thuis’ voelt. Evenals Eneco en Nuon hangt Essent een steeds grotere waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ook Essent probeert overstapgedrag te minimaliseren door in te inspelen op het gevoel van saamhorigheid bij de maatschappelijk betrokken consument; ‘bij Essent voel je je thuis’:
* Dit artikel is in 2007 geschreven en kan inmiddels verouderde informatie bevatten.
Bron: Dunck Loyalty.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.