Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Marktaandeel van de speciaalzaken

Een onderzoek naar klantentrouw aan speciaalzaken en de concurrentie met de supermarkt.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
Marktaandeel van de speciaalzaken
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2003
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Marktaandeel van de speciaalzaken

Een onderzoek naar klantentrouw aan speciaalzaken en de concurrentie met de supermarkt.

Marktaandeel van de speciaalzaken

Consumenten zijn minder trouw aan de speciaalzaak. De afgelopen jaren wint de supermarkt marktaandeel, hetgeen van oudsher aan de speciaalzaak was toebedeeld. De tendens laat zien dat consumenten minder trouw zijn geworden aan de speciaalzaak, maar waar ligt dit nu precies aan?

Het marktaandeel van de speciaalzaken is in de laatste 8 jaar met maar liefst 25% gedaald, zo blijkt uit cijfers van het CBS, CBL en Erasmus Food Management Institute. Het aantal bezoeken aan de speciaalzaak afgenomen. Het percentage consumenten dat geheel niet naar de speciaalzaak gaat, is echter gelijk gebleven. De consumenten komen nog wel in de speciaalzaak, maar minder frequent. Bovendien is het gemiddeld besteed bedrag lager in relatie tot de markt.

 

Minder trouwe consumenten

Vanuit loyaliteitsoogpunt bekeken, hebben de speciaalzaken te maken met een minder trouwe consumenten. De traditionele meerwaarden van de speciaalzaak, zoals een diep assortiment en persoonlijke service, blijken niet duidelijk of aantrekkelijk genoeg om van de consument een loyale speciaalzaak-bezoeker te maken.

 

Aanvaardbaar prijsverschil

Tijdens een “prijzenslag” wordt de consument beter over prijzen geïnformeerd en een deel van de consumenten zal dan ook prijsgevoeliger reageren. Zodra de prijsdiscrepantie te groot wordt, zal de consument die op rationele gronden beslist, overstappen naar de goedkopere aanbieder. De mate waarin een prijsverschil getolereerd wordt, ligt per klantgroep op een ander niveau. Duidelijk is dat het aanvaardbaar prijsverschil groter wordt, wanneer de gepercipieerde waarde van de producten en diensten stijgt. De klant blijft eerder loyaal als deze het gevoel heeft meer waar voor haar geld te krijgen.

 

Door het gebruik van beproefde loyaliteitsmechanismen kan de speciaalzaak bewerkstelligen dat klanten haar producten en diensten op een andere wijze beleven. Door loyalty-tools op de juiste manier in te zetten kan de speciaalzaak zich op een positieve manier onderscheiden en zullen de klanten de producten en diensten meer waarderen. Hierbij kan gedacht worden aan het vergroten van de emotionele binding. De speciaalzaak wordt in de ogen van de klant dan weer écht speciaal.

 

Bron: Erasmus Food Management Institute.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events