Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Testfase

Fred Thomson bespreekt de voor- en nadelen van verschillende mogelijke loyaliteitsprogramma introducties.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
testfase
Redactie LoyaltyFacts
31 juli 2011
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

Testfase

Fred Thomson bespreekt de voor- en nadelen van verschillende mogelijke loyaliteitsprogramma introducties.

testfase

Het ontwikkelen van een loyaliteitsprogramma is een complex proces. Zelfs als het concept volledig ontwikkeld is, zijn er nog belangrijke knopen door te hakken. Hoe gaan we het programma lanceren? Op kleine schaal testen en vervolgens uitrollen of direct een grootse lancering? In dit artikel leest u de ‘voors en tegens’ van beide methodes volgens Fred Thomson van Loyalty One Consulting.

Testfase en leerfase

Veel organisaties hebben een testfase in de plannen staan. Weinig organisaties voeren deze pilotfase ook daadwerkelijk uit. Vaak wordt deze fase uiteindelijk bestempeld als tijdverspilling en gezien als iets dat veel moeite kost voor een beperkte toegevoegde waarde.  Dit is volgens Thomson echter niet correct. Ongeveer 75% van alle organisaties die een pilot uitvoeren, blijken nog grote aanpassingen te doen in het uiteindelijke loyaliteitsprogramma. Testen maakt het bovendien mogelijk om klanten echt te betrekken bij het optimaliseren van een loyaliteitsprogramma. Tot slot stelt testen de organisatie in staat om op beperkte schaal kosten en opbrengsten goed in kaart te brengen. Dit kan helpen om de directie te overtuigen van de toegevoegde waarde van het loyaliteitsprogramma.

 

Groots lanceren

De meeste organisaties kiezen voor een grootse lancering zonder pilotfase. Op deze manier verliest men geen tijd en blijft men de concurrentie voor. Soms is het ook niet goed mogelijk om op kleine schaal te testen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voordeelprogramma’s waarbij een grote klantengroep een voorwaarde is voor succes.  Vaak worden er door organisaties dan aanpassingen doorgevoerd na lancering. Bij sommige programmavormen is dit echter lastig. Bijvoorbeeld bij spaarprogramma’s die niet makkelijk meer aan te passen zijn zodra deze gelanceerd zijn.

 

Testen of groots lanceren?

Thomson concludeert dat een pilotfase over het algemeen de voorkeur verdient. De kosten in tijd en geld worden bijna altijd ruimschoots terugverdiend door de opbrengsten die een verbeterd loyaliteitsprogramma met zich meebrengen. Testen is met andere woorden een goedkope verzekering tegen grootschalig falen. Hoewel de argumenten steekhoudend zijn, zijn wij zeer benieuwd of marketeers dit in de praktijk ook daadwerkelijk vaker gaan toepassen.

 

Bron: Colloquy.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events