Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

3 manieren om merkloyaliteit te creëren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
11 maart 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

3 manieren om merkloyaliteit te creëren

Het lijkt erop dat de manieren waarop merkloyaliteit gecreëerd wordt in veel gevallen verouderd zijn. De klantenkaart, nu door velen gezien als papieren kortingsbonnen, werkte vroeger, maar de smaak en de technologie is veranderd. Wanneer heb je voor het laatst een kortingsbon van de supermarkt bewaard en gebruikt? Als diezelfde kortingsbon op jouw telefoon is opgeslagen en automatisch is geactiveerd, is de kans groter dat je de kortingsbon gebruikt. Je kunt dan gemakkelijk de transactie voltooien in de winkel via je telefoon. Een soepele klantervaring creëert het type merkloyaliteit dat nodig is in de huidige economie.

 

Volgens het artikel, gepubliceerd op Forbes.com, is de betekenis van loyaliteit in principe niet veranderd. Ook is het menselijk handelen niet veranderd, dus vanuit een psychologisch perspectief zijn de principes van het creëren van loyaliteit nog altijd hetzelfde. Wel zijn er 2 dingen veranderd: 1. Hoe je loyaliteitsprogramma’s levert en 2. Welke industrieën loyaliteit nodig hebben.  Er zijn een aantal goede voorbeelden van hoe loyaliteit geïnnoveerd wordt.

 

Creëer een ontmoetingsplaats

Het opzetten van een ontmoetingsplaats is zeer behulpzaam geweest voor startups. Het creëren van samenwerking en gezamenlijke (werk)plekken zorgt namelijk voor het bijeenkomen van ideeën en kapitaal. Een goed voorbeeld is de bank Capitol One. Vroeger was het noodzakelijk om helemaal naar de bank te gaan om je bankzaken te regelen. De klantervaring werd nooit overwogen. De bank Capital One in Amerika heeft Capital One’s cafés opgericht. Deze zijn onder andere ontworpen om het loyaliteitsprobleem in de banksector op te lossen. Door het creëren van deze cafés, geeft Capital One mensen een reden om met hen te bankieren. De klant kan hier met een kopje koffie rustig zijn bankzaken regelen. Ook is er de mogelijkheid om te ontbijten of gewoon gezellig samen te zitten met anderen. Het inrichten van hun fysieke ruimte om loyaliteit te creëren is een groot succes voor Capital One.

 

Maak van je klant je partner

Datamotio, een Amerikaans bedrijf, heeft als een van de eerste met hun bedrijfsmotto ‘’Do Well by Doing Good’ een eigen Charge2Change programma opgezet. Dit programma houdt in dat zij samenwerken met klanten om programma’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen te faciliteren. Hierbij kan elke onderneming hun Corporate Social Responsibility (CSR) program aan hun klanten promoten. Via het Charge2Change-programma doneert Datamotio 10% van de winst aan een goed doel dat door hun klant gekozen is. Dit creëert een, op transacties gebaseerde, cashflow naar een non-profitorganisatie die belangrijk is voor elke onderneming. Dit kan door sommigen als iets kleins gezien worden, maar het aantal donaties loopt snel op en wat nog belangrijker is, is de relatie die wordt gevormd tussen de ondernemingen en hun klanten.

 

Door een CSR-programma voor de klant af te handelen, heeft Datamotio de klant nog een reden gegeven om met hen samen te werken. Loyaliteit hoeft dus niet direct te zijn, het gaat om het bouwen van diepere relaties tussen jou en je  klant en dat bouwt loyaliteit op.

 

Vertel een verhaal

Het opnieuw uitvinden van je klant relaties, kan verbazingwekkende resultaten opleveren. In de detailhandel kan nieuwe technologie gebruikt worden om beter contact te maken met klanten. Waar het meest op gefocust moet worden, zijn de mensen die digitaal met je in contact komen en dan vertrekken. Alleen een kortingsbon aanbieden of hen eraan herinneren dat ze iets in hun winkelwagentje hebben achtergelaten, zonder context, zal niet helpen om die klanten terug te halen. Gebruik deze interactie juist om een verhaal te vertellen of laat een voorbeeld zien van iemand die dat specifieke product gebruikt. Laat de klanten visualiseren hoe zij eruit zullen zien als ze het kledingstuk of sieraad dragen.

 

De bovengenoemde manieren creëren een sterkere emotionele band met jouw merk. Ook bevinden de klanten zich in een gemeenschap waar zij veel contact hebben met anderen mensen die al loyaal zijn aan jouw merk. Deze ambassadeurs creëren ook naamsbekendheid en loyaliteit voor jou merk.

 

Benieuwd naar het originele artikel: https://www.forbes.com/sites/johnhall/2018/12/12/3-ways-to-successfully-create-brand-loyalty/#3b913b48322a

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events