Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Aanbevelen bepaalt de klantwaarde

Onderzoek naar klantwaarde en loyaliteitsstrategie op basis van de bereidheid van de klant het bedrijf te zullen aanbevelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Aanbevelen bepaalt de klantwaarde
redactie LoyaltyFacts
30 oktober 2012
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Aanbevelen bepaalt de klantwaarde

Onderzoek naar klantwaarde en loyaliteitsstrategie op basis van de bereidheid van de klant het bedrijf te zullen aanbevelen

Aanbevelen bepaalt de klantwaarde

Hoe waardevol is een klant? Uit dit onderzoek blijkt dat klanten met de hoogste kans dat ze een organisatie zullen aanbevelen het meest waardevol zijn. Het is dus van belang deze factor mee te nemen bij het bepalen van klantwaarde en uw marketing- en loyaliteitsstrategie hierop aan te passen.

De waarde van aanbevelen
Hoe waardevol is een klant? Tot voor kort werd de waarde van een klant gemeten door het berekenen van RFM (Recency, Frequency en Monetary Value). In deze methode wordt de waarde van een klant gespiegeld aan zijn gedrag in het verleden: wat is de meest recente aankoop, hoe vaak koopt hij wat en hoeveel heeft hij uitgegeven. Steeds vaker wordt door organisaties ook het toekomstige gedrag van de klant meegenomen en wordt gekeken naar lifetime value (LTV): de totale omzet die een klant tijdens zijn leven voor het bedrijf of de organisatie zal opbrengen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat organisaties ook rekening moeten houden met de waarde van aanbevelen: juist de klanten met de hoogste lifetime referral value (LRV) blijken het meest waardevol.

 

De meest waardevolle klant
Klanten met een hoog lifetime referral value (LRV) zijn de klanten met de hoogste kans dat ze een organisatie zullen aanbevelen aan potentiële nieuwe klanten. Een belangrijke reden voor deze ontwikkeling is de opkomst van Social Media. Social Media maakt het immers gemakkelijk voor klanten om producten en merken aan te bevelen door het plaatsen van reviews en posts op bijvoorbeeld vergelijkingssites en sociale media sites als Facebook. Dat consumenten hier veel waarde aan hechten is duidelijk: zo blijkt bijvoorbeeld dat 66% van de consumenten zich laat beïnvloeden door reviews en dat een goede review meer effect heeft op het overgaan tot een aankoop dan een advertentie.

 

Aanbevelen als strategie
Het bereiken én belonen van klanten met de hoogste lifetime referral value is dus van groot belang. Het actief stimuleren van het plaatsen van reviews moet een expliciet onderdeel gaan vormen van de marketing- en loyaliteitsstrategie van bedrijven. Daarbij hoort ook het belonen van aanbevelen binnen bestaande loyaliteitsprogramma’s. Een positieve review is namelijk vaak meer waard dan een herhaalaankoop.

 

Bron: 2012 Trends in Loyalty Marketing.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events