Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Affectieve loyaliteit als bouwsteen

Voor een sterkere klantrelatie

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteit, affectie
Redactie Loyalty Facts
27 mei 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Affectieve loyaliteit als bouwsteen

Voor een sterkere klantrelatie

Loyaliteit, affectie

Klanten die op affectieve wijze loyaal zijn aan een merk hebben een hogere klantenbinding, geven vaak meer uit en dragen een merk eerder uit in hun omgeving. Om er voor zorgen dat klanten bij je blijven terugkomen dienen organisaties een stap verder te zetten dan het bieden van spaarpunten en beloningen. Maar echt loyale klanten verkrijg je als organisatie niet zomaar. Hoe creëer je zo’n duurzame band?

3 pijlers

Om affectieve loyaliteit te bewerkstelligen zijn drie belangrijke onderdelen te onderscheiden.

1. Affiniteit

Wanneer klanten waarderen wat een merk doet of verkoopt, betekent dat niet direct dat zij er loyaal aan zijn. Klanten die een merk slechts ‘leuk’ vinden hebben een grotere kans om over te stappen naar een ander merk. Met name wanneer zij een merk tegen komen met een lagere prijs of een snellere levering groeit deze kans. Affiniteit met een merk zonder binding of vertrouwen omvat slechts een magere loyaliteit. ‘Leuk vinden’ omzetten in ‘houden van’ kan bijvoorbeeld door klanten een beloningsprogramma aan te bieden.

 

2. Binding

Naast de vraag of klanten je merk leuk vinden, speelt de binding die klanten met een merk hebben ook een grote rol. Als consumenten content wordt geboden die voor hen relevant is, blijven zij sneller geboeid. Daarnaast merken klanten dat het merk energie en moeite stopt in het bieden van de relevante content, wat leidt tot hogere wederzijds vertrouwen. Tevens laat de organisatie hiermee zien aan de verwachtingen van de klant te kunnen voldoen of deze zelfs te overtreffen.

 

In onderstaand voorbeeld van bol.com wordt duidelijk hoe een merk mee denkt met haar klanten. In plaats van een e-mail te versturen waarin het Select-programma wordt gepromoot, wil bol.com samen met haar klanten kijken of dit programma voor hen relevant kan zijn.

 

3. Vertrouwen

De laatste pijler is zeer belangrijk: vertrouwen. Wanneer een klant zich gerespecteerd voelt, neemt het vertrouwen in een merk toe. Dit respect kan worden gecreëerd middels de communicatie richting de klant. Door via verschillende kanalen op oprechte en transparante wijze te communiceren, voelen klanten zich eerder gerespecteerd.

 

Onderstaand voorbeeld van Picnic laat goed zien hoe klanten middels communicatie worden gerespecteerd. Door transparant te zijn over de omstandigheden rondom de wachttijd neemt Picnic haar klanten mee in het proces, waardoor het vertrouwen toeneemt.

 

 

Door bovenstaande drie speerpunten te combineren, kunnen merken een relatie opbouwen die verder gaat dan transacties.

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.