Bedrijven kunnen niet achterover leunen wanneer ze hoog score in een tevredenheidsonderzoek. Mittal en Lasser concluderen in hun onderzoek, dat een derde tot de helft van (volledig) tevreden klanten alsnog het bedrijf verlaat.
De reden hiervoor is dat tevredenheid en loyaliteit asymmetrisch met elkaar verbonden zijn. Terwijl ontevredenheid bijna altijd resulteert in disloyaliteit, vormt tevredenheid dus geen garantie voor loyaliteit. Daarom is het als bedrijf verstandig om zowel de aankoopintentie als de waardering voor productkwaliteit te meten. Hiermee krijgt de onderneming meer grip op het klantverloop.
Technische en functionele kwaliteit
Het bedrijf zal dus nog een stapje extra moeten doen. Mittal en Lasser geven als advies om kwaliteit op te splitsen in technische kwaliteit (het product zelf met haar karakteristieken) en functionele kwaliteit (de wijze waarop men wordt behandeld en de dienst aan de klant wordt gepresenteerd). Vooral de functionele kwaliteit zien veel bedrijven over het hoofd en wordt daarom ook niet periodiek gemeten.
Gezondheidszorg
In de gezondheidszorg wordt de tevredenheid met name bepaald door technische kwaliteit. Functionele kwaliteit is in die branche echter de belangrijkste drijfveer van klantloyaliteit. Het opsporen van de belangrijke drijfveren van loyaliteit is essentieel voor het succes van iedere organisatie. Alleen dan kan worden bepaald hoe een organisatie zijn (meest winstgevende) klanten kan behouden.
Bron: Journal of service marketing.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.