Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Behoefte aan spaar- en spendeergemak

En loyaliteit tijdens Covid-19

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie Loyalty Facts
28 juni 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Behoefte aan spaar- en spendeergemak

En loyaliteit tijdens Covid-19

Jaarlijks wordt het For love or money onderzoek gepubliceerd. Een steekproef uit de Australische samenleving wordt hierbij gevraagd naar hun ervaring met loyaliteitsprogramma’s en de impact hiervan op hun relatie met een merk.

Net als voorgaande jaren geeft circa 88% van de Australische samenleving van 18 jaar of ouder aan deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. Gemiddeld genomen nemen zij deel aan 4,4 programma’s.

 

Behoefte aan meer spaar-en spendeergemak

Aan de respondenten van het onderzoek is gevraagd wat volgens hen nog verbeterd kan worden bij loyaliteitsprogramma’s in het algemeen. Meer dan de helft noemt het hierbij het gemak om te sparen voor beloningen. Wanneer de beloningen beter haalbaar zijn, wordt het voor klanten aantrekkelijker om deel te nemen aan het loyaliteitsprogramma. Dit kan op verschillende manieren. Enerzijds door meerdere mogelijkheden te bieden waarop klanten kunnen sparen, bijvoorbeeld door met extra acties bonuspunten aan te bieden. Anderzijds door een grotere variatie aan beloningen te bieden. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in het spaarprogramma van Aveda, waarbij het assortiment aan beloningen uit meerdere lagen met bijbehorende punten bestaat.

 

 

Het beloningsassortiment bij het spaarprogramma van Aveda bestaat uit verschillende lagen. 

 

Net even anders

Het gemak om te sparen als verbeterpunt wordt gevolgd door de mate van verrassingsmomenten die zijn opgenomen in het programma (34%). Om dit te verbeteren dienen loyaliteitsprogramma’s hun deelnemers vaker op een vernieuwende manier te verrassen, door bijvoorbeeld extra’s te bieden of de deelnemer in het zonnetje zetten. Dit kan het beste gebeuren buiten de te verwachten momenten (zoals een verjaardag) om. Onderstaande mail van Hunkemöller is een voorbeeld van een waarderingsmoment op een speciale dag.

 

 

Hunkemöller verstuurt haar (grotendeels uit vrouwen bestaande) klantenbestand een waarderingsmail op Internationale Vrouwendag.

 

Tot slot geeft 28% aan dat er nog winst te behalen valt wanneer meer innovatieve beloningen aangeboden worden, buiten de doorsnee financiële voordelen om.

 

De invloed van Covid-19

Aangezien de huidige meting in 2021 plaatsvond, valt deze in tijden van Covid-19. Om deze reden is dit jaar een extra stelling opgenomen over de invloed van de pandemie op de loyaliteit van klanten. Hierbij is gepolst in hoeverre respondenten verwachten trouw te blijven aan de merken waar zij deelnemen aan een loyaliteitsprogramma.  Bijna de helft van de respondenten gaf aan de intentie te hebben om tijdens Covid-19 loyaal te blijven aan deze merken. Slechts 14% gaf aan alsnog van merk te wisselen. De overige 39% gaf aan dat Covid-19 geen invloed had op hun loyaliteit.

 

Generatieverschillen

Het effect om trouw te blijven aan een merk tijdens de pandemie is het sterkst onder Gen Z. Binnen deze groep gaf 63% aan de intentie te hebben om loyaal te blijven. Bij baby boomers was dit in mindere mate het geval, slechts 37% van hen gaf aan trouw te blijven.

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Redactie Loyalty Facts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events