
De babyboomers nemen een belangrijke plaats in voor reisorganisaties. Deze groep besteedt veel en boekt veel verre reizen. Toch weten reisorganisaties deze groep niet goed te bereiken. Media budget wordt op de jongere doelgroep ingezet en als reisorganisaties zich al op deze groep richt, wordt een verkeerde toon gebruikt. Toch is het verstandig om de marketingpijlen juist op deze doelgroep te richten.
Belang van babyboomers
Tussen 1946 en 1964 zijn in de VS meer dan 4 miljoen baby’s per jaar geboren. Dit is de babyboomers generatie. De babyboomers vertegenwoordigen in de VS 27% van de bevolking. In het toerisme vertegenwoordigen de boomers 83% van de consumentenbestedingen en meer dan de helft van buitenlandse reizen. Kortom, een segment dat niet genegeerd mag en kan worden. Ook buiten de VS is de groep babyboomers groot. In Europa groeit de 55+ groep de komende 15 jaar met 60%.
Babyboomers worden niet bereikt
Ondanks het belang van de babyboomers voor de reissector, weet de reisbranche de boomers niet goed te bereiken. Veel reisorganisaties zetten het marketingbudget in op de traditionele mediadoelgroep, de 18-49 jarigen. De marketingcampagnes die wel op de babyboomers gericht zijn, spreken niet aan. De generatie boomers is namelijk anders dan de stereotype oudere van voorheen. Waar de oudere consument vroeger een meer rustige, passieve vakantie zocht is de oudere van nu erop uit om het optimale uit zijn tijd op aarde te halen.
Zo bereikt u de babyboomer wel
Gezien de omvang en bestedingen van babyboomers, is het zoals eerder gezegd zinvol om de marketingpijlen juist op deze doelgroep te richten. Onderzoeker Simon Hudson geeft enkele tips:
Conclusie
Als de groep babyboomers goed benaderd wordt, kunnen zij zeer loyale klanten zijn. De grootste uitdaging voor de reisbranche zit erin om de boomers op de juiste wijze te bereiken. Stereotypes van vroeger moeten overboord worden gegooid. Pas dan kan de reisbranche optimaal profiteren van dit groeiende segment.
Bron: Marketing Intelligence & Planning.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.