Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Blockchain: De toekomst van marketing - Deel 2

Hoe Blockchain de wereld van marketing op z’n kop kan zetten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
8 januari 2018
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Blockchain: De toekomst van marketing - Deel 2

Hoe Blockchain de wereld van marketing op z’n kop kan zetten

In deel 1 werd uitgelegd hoe de technologie van blockchain werkt en wat de voordelen hiervan zijn. De implicaties voor valuta was hierbij al vrij snel duidelijk: vervalsing is onmogelijk. Nu gaan we kijken naar de manier waarop marketing beïnvloedt kan worden door de technologie.

Indien je nog niet helemaal begrijpt wat blockchain is en hoe het werkt, raden we je aan eerst deel 1 te lezen.

 

Verder dan de financiële wereld

Voor zij die in de financiële wereld werkzaam zijn, zijn de mogelijke gevolgen waarschijnlijk al bekend. Blockchain-technologie en cryptocurrencies hebben daar al het nodige stof doen opwaaien. Hier blijft het echter zeker niet bij. Overal zullen we verschillende toepassingen van blockchain kunnen zien opkomen. Een opmerkelijke toepassing hiervan is een koppel dat getrouwd is middels een blockchain. De duizenden euro’s en maanden tijd die gepaard gingen met trouwen via de overheidsinstanties vonden ze maar niks. Door een paar extra regels data toe te voegen aan hun blockchain transactie, hebben zij hun liefde vereeuwigd. Dit is slechts een voorbeeld hoe overheidsinstanties via blockchain kunnen gaan werken. Zo heeft Estland inmiddels al een e-Residency en krijg je een digitaal paspoort waarmee je een bedrijf kan oprichten en zaken kan doen.

 

Digitale marketing

Een volgende stap naar implementatie van blockchain technologie zou in de digitale marketing plaats kunnen vinden. Zoals bij Bitcoin, kunnen intermediaire partijen dankzij blockchain weggehaald worden. Adverteren gaat op het moment via meerdere partijen, blockchain kan ervoor zorgen dat dit teruggebracht wordt naar twee partijen: het adverterende bedrijf en de website waarop de advertentie komt.

 

Transparantie

Daarnaast kan blockchain bedrijven forceren om goudeerlijk en transparant te worden. Deze trend is al zichtbaar zonder het gebruik van blockchain. Consumenten willen weten waar hun product vandaan komt en door welk proces dit is gegaan. Hierdoor zijn veel bedrijven transparanter geworden en het productie- en aanleverproces tot op zekere hoogte bekend gemaakt. Blockchain kan deze transparantie naar een nog hoger niveau tillen. Wanneer alle productieprocessen vanaf het begin worden vastgelegd in een blockchain, worden alle stappen hierin opgenomen. Deze stappen, die ook door het bedrijf niet vervalst kunnen worden, zijn vervolgens zichtbaar voor de klant. Doordat er niet geknoeid kan worden met deze gegevens, is het vertrouwen in de producten en het bedrijf vervolgens erg hoog. Blockchain wordt door The Economist dan ook ‘the trust machine’ genoemd.

 

De transparantie hoeft niet te stoppen bij het produceren, vervoeren en verkopen van een product. Bedrijven kunnen nu compleet eerlijk zijn over de normen en waarden die zij zeggen te hanteren. Contracten over corporate responsibility kunnen via blockchain opgenomen worden en vervolgens door iedereen in de blockchain gecontroleerd worden, waardoor bedrijven ze zich er wel aan moeten houden. Bedrijven kunnen rapporteren hoeveel vrouwen en minderheden ze in dienst hebben via blockchain, niemand zou hier nog twijfels bij kunnen hebben. Momenteel rapporteren bedrijven deze zelf al vaak, maar nooit is 100% zeker hoe accuraat deze informatie is. Middels blockchain verdwijnen deze vraagtekens. De marketing zal veranderen: van mooie, overtuigende verhaaltjes naar een feitelijke documentatie.

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events