Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Bouwen aan consumentenvertrouwen

De rol van loyaliteitsprogramma's in het verzamelen van persoonlijke data

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Lisanne Kooijmans
26 oktober 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Bouwen aan consumentenvertrouwen

De rol van loyaliteitsprogramma's in het verzamelen van persoonlijke data

Steeds vaker komen grote datalekken in het nieuws. De persoonsgegevens van de consumenten liggen op straat en voor het oprapen. Deze datalekken kosten bedrijven niet alleen honderden miljoenen aan financiële, merk- of juridische schade, ze hebben ook een grote impact op het vertrouwen van de consument. Deze breuken van privacy hebben namelijk een sterk negatief effect op de loyaliteit van de consument. In dit blog behandelen we hoe loyaliteitsprogramma’s organisaties kunnen helpen bij het versterken van het consumentvertrouwen.

Dalend consumentenvertrouwen

 

Klanten maken zich steeds meer zorgen over gegevens privacy, waarbij uit onderzoek blijkt dat:

 

  • 81% van de consumenten aangeeft te stoppen met online contact met een merk na een datalek;
  • 79% van de Amerikanen zich zorgen maakt over de manier waarop hun persoonlijke gegevens door bedrijven worden gebruikt;
  • 65% zijn gestopt met het kopen van merken waarvan consumenten het idee hebben dat ze zich wantrouwend gedroegen
  • 54% van mening is dat de meeste bedrijven hun data niet gebruiken op een manier die hen ten goede komt.

 

Consumenten willen weten of hun persoonlijke gegevens worden beschermd en dat zij controle hebben over hoe deze worden gebruikt. Organisaties die prioriteit geven aan gegevens privacy en transparant zijn over de gegevensverzameling en gebruik, zullen eerder het vertrouwen en de loyaliteit van de consumenten winnen.

 

Hoe loyaliteitsprogramma’s kunnen helpen

 

Consumenten willen graag transparantie, controle en een dialoog over hun persoonsgegevens. Loyaliteitsprogramma’s kunnen een rol spelen bij het bovenstaande. Door consent van de consument te vergaren over het delen van de data is de consument meer in controle en is de relatie tussen de consument en de organisatie transparant.

 

Loyaliteitsprogramma’s kunnen de consument ook stimuleren om persoonlijke gegevens te delen, waardoor bedrijven waardevolle inzichten kunnen verzamelen en klantervaringen kunnen verbeteren. Door beloningen aan te bieden voor het delen van gegevens, zoals voorkeuren of aankoopgeschiedenis, kunnen organisaties hun marketinginspanningen afstemmen en een beter inzicht krijgen in het gedrag van de consument.

 

Deze wederzijds voordelige relatie moedigt consumenten aan om bereidwillig hun gegevens te delen in ruil voor beloningen, terwijl bedrijven de verzamelde gegevens kunnen gebruiken om ervaringen te personaliseren en de verkoop te stimuleren. Gegevens uit de eerste hand, rechtstreeks verzameld bij de consument, zijn bijzonder waardevol omdat ze nauwkeuriger en betrouwbaarder zijn dan gegevens van derden. Het biedt inzicht in het gedrag, de voorkeuren en interesses van consumenten, waardoor organisaties de klantervaringen kunnen verbeteren en marketingstrategieën kunnen optimaliseren.

 

Loyaliteitsprogramma’s vergemakkelijken ook de directe dialoog tussen organisaties en consumenten via kanalen zoals e-mailnieuwsbrieven, sociale media of in-app-meldingen. Educatieve berichten kunnen consumenten informeren over het verzamelen en gebruiken van gegevens, waardoor vertrouwen wordt opgebouwd en consumenten worden aangemoedigd hun gegevens vrijwillig te delen. Deelnemers zullen ook een groter gevoel van vertrouwen ervaren als ze zich gehoord voelen en in hun behoeften worden voorzien, bijvoorbeeld door middel van opiniepeilingen, enquêtes, quizzen en meer.

 

Het creëren van een community via loyaliteitsprogramma’s, zoals online forums of exclusieve evenementen, bevordert de transparantie en moedigt consumenten aan om met elkaar in contact te komen en hun ervaringen of gegevens (bijvoorbeeld recensies) te delen. Positieve ervaringen en directe betrokkenheid van leden zullen een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van een breder merkvertrouwen. Consumenten voelen zich wellicht meer op hun gemak bij het delen van hun gegevens als ze weten dat dit de algehele community-ervaring zal verbeteren.

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.