fbpx
Loyalty Insight

Bouwen aan een community

4 stappen naar loyale ambassadeurs

Loyalty InsightWetenschap 24 augustus 2021

Loyale klanten blijven voor elke organisatie van groot belang. Door een loyale community op te bouwen, creëert een merk grootse ambassadeurs. Deze groep klanten zal een merk uitdragen naar hun omgeving en op den duur de kans op een hogere omzet vergroten. Maar het kost tijd en inspanning om zo’n community te bouwen en behouden. Snelle kortingen en korte termijn initiatieven zullen hier niet aan bijdragen. Hoe bouwt een merk wel aan deze relatie?

1. Maak merkwaarden kenbaar

Wanneer het voor iedereen luid en duidelijk is waar een merk voor staat, kan dit mensen met dezelfde normen en waarden aantrekken. De groep klanten die zich identificeert met dezelfde waarden, vormt een sterke band met het merk. Door deze waarden op authentieke wijze vanaf het begin kenbaar te maken, bijvoorbeeld middels een welkomstmail, zullen klanten zich vanaf het begin emotioneel verbonden voelen met dat merk.

Een voorbeeld van een merk wat zijn waarden sterk naar voren brengt, is Levi’s. Het kledingmerk neemt een in aantal politieke kwesties een duidelijk standpunt in en brengt dit sterk naar voren in de communicatie. Zo spreekt het zich sterk uit voor de LHBTQ+-gemeenschap en maakt het rassenscheiding in het verleden bespreekbaar op hun website. Klanten die zich kunnen vinden in deze waarden, zullen zich sterker verbonden met Levi’s dan met een kledingmerk dat zich hier niet duidelijk over uitspreekt.

2. Betrokkenheid en interactie stimuleren

Om een community betrokken te houden, dien je interactie te stimuleren door volgers een stem te geven en met hen in gesprek te gaan. Dit kan door de lancering van een loyaliteitsprogramma dat klanten beloont die actief zijn op social media. Bijvoorbeeld door het merk te volgen of berichten van het merk te delen met hun omgeving. Naast dat dit bekendheid voor het merk oplevert, kunnen klanten op deze manier elkaar ook makkelijker vinden en met elkaar in gesprek raken. Bovendien geeft user-generated content (UGC) een blijk van vertrouwen voor de omgeving.

Een voorbeeld van een programma waarbij dit het geval was, is het spaarprogramma van Adidas: Creators Club. Wanneer deelnemers van het programma een foto op social media deelden waarop zij een outfit van Adidas droegen, ontvingen zij extra punten.

3. Creëer exclusiviteit

Klanten die zich aan een merk binden, verdienen het om iets terug te krijgen. Daarom is het goed om iets exclusiefs te bieden wat alleen voor de community van dat merk beschikbaar is. Door exclusiviteit te bieden, krijgen het klanten het gevoel dat zij er toe doen en een bepaalde status hebben ten aanzien van andere klanten. Dit versterkt de emotionele band die zij met het merk hebben.

Door een multi-level loyaliteitsprogramma te bieden wordt klanten exclusiviteit geboden, op basis van de waarde die zij vertegenwoordigen. Een voorbeeld van zo’n programma is het XP-programma van Game Mania. Klanten kunnen met hun gespaarde coins steeds een niveau hoger bereiken. Hoe hoger het bereikte niveau, des te meer coins er worden verdiend. Op het hoogste niveau worden daarnaast extra exclusieve voordelen geboden. Op deze manier wordt de meest betrokken groep middels een exclusieve status beloond voor hun loyaliteit.

4. Maak aanbevelen mogelijk

Een community kan altijd verder groeien. Het is daarom van belang om het voor de huidige community zo gemakkelijk mogelijk te maken om gelijkgestemden uit te nodigen om ook deel te nemen. Middels een referral programma worden loyale klanten beloond wanneer zij hun omgeving aansporen om ook klant te worden. Naast dat de community op deze manier steeds verder groeit, heeft deze groep direct meer vertrouwen in het merk, omdat zij via een connectie bekend zijn geraakt met het merk.

Een voorbeeld van een programma waarbij dit het geval is het FLX Membership van Foot Locker. Gebruikers worden gevraagd om, in ruil voor spaarpunten, hun omgeving uit te nodigen voor het programma. Op deze manier kan Foot Locker de community uitbreiden met klanten die binnen de doelgroep passen, maar die zij eerder nog niet konden bereiken.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: