Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De relatie tussen niet financiële benefits in een loyalty programma en customer-company identification (CCID)

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
20 december 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De relatie tussen niet financiële benefits in een loyalty programma en customer-company identification (CCID)

In het bedrijfsleven worden vele loyalty programma’s ingezet. Allen met het doel om herhalingsaankopen/klanttrouw te belonen en stimuleren. Het effect van loyalty programma’s staat daarbij vaak ter discussie, met name het effect van uitsluitend financiële benefits. Wetenschappelijk onderzoek veronderstelt dat customer-company identification (CCID) een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan de loyaliteit van de consument.

In het bedrijfsleven worden vele loyalty programma’s ingezet. Allen met het doel om herhalingsaankopen/klanttrouw te belonen en stimuleren. Het effect van loyalty programma’s staat daarbij vaak ter discussie, met name het effect van uitsluitend financiële benefits. Wetenschappelijk onderzoek veronderstelt dat customer-company identification (CCID) een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan de loyaliteit van de consument.

 

CCID staat volgens de onderzoekers voor ‘de primaire psychologische onderlaag  voor een diepe, toegewijde en betekenisvolle relatie die marketeers in toenemende mate zoeken met hun klanten’. Niet-financiële benefits zouden een goede basis kunnen leggen voor de ontwikkeling van een diepere relatie en identificatie met het bedrijf.

 

Een wetenschappelijk onderzoek is dieper op deze veronderstelling in gegaan.

 

CCID lijdt tot gunstige resultaten met betrekking op loyaliteit, share of wallet, word of mouth en betalingsbereidheid. De drivers van CCID zijn in eerdere onderzoeken beperkt onderzocht.  Via onderstaand model zijn een viertal hypotheses onderzocht.

 

Hypothese 1: De niet-financiële benefits in een loyalty programma – (a) Persoonlijke erkenning, (b) voorkeursbehandeling en (c) betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen – hebben een positief verband met het gevoel van status van een klant binnen een loyalty programma/community.

 

Hypothese 2: De niet-financiële benefits in een loyalty programma – (a) Persoonlijke erkenning, (b) voorkeursbehandeling en (c) betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen – hebben een positief verband met het gevoel dat iemand echt bij een loyalty community hoort.

 

Hypothese 3: Het gevoel van status van een klant binnen een loyalty programma/community heeft een positief verband met CCID.

 

Hypothese 4: Het gevoel dat iemand echt bij een loyalty community hoort heeft een positief verband met CCID.

 

Via het eerdere model zijn deze 4 hypotheses getoetst op 470 jongere consumenten, met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat alle hypotheses correct zijn en worden ondersteund door het onderzoek.

 

Het onderzoek heeft aangetoond dat loyalty programma’s een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een sociaal gedreven klantrelatie, als de benefits binnen het programma vooral van niet-financiële aard zijn.

 

 

Bron: T. Brashear-Alejandro et al. /journal of business research 69 (2016).

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events