Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Gaat loyaliteit boven rationaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Pim Kamphuis
16 december 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Gaat loyaliteit boven rationaliteit?

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich veelal in een competitieve markt waar bedrijven voornamelijk communiceren over de laagste prijzen. Je zou denken dat gemak, lage kosten en eenvoud de prioriteit zouden hebben in hun beslissingen. Dit is echter vaak niet het geval.

 

Loyaliteit boven rationaliteit

Volgens het Convenience Store Trends Report van dit jaar is gebleken dat het loyaliteitsgevoel van een klant richting merken en bedrijven waar ze van houden boven alles uittorent. Zo zou 70% van de Amerikaanse shoppers uit het onderzoek hun favoriete koffiemerk verkiezen boven het merk die rationeel gezien de beste optie is. Daarnaast vertelde 78% van de 2.500 gevraagde shoppers dat zij bereid zijn om te betalen voor een lidmaatschap van een premium loyaliteitsprogramma van hun favoriete merk. 72% maakte hier al gebruik van. Ook zijn meer dan de helft van de ondervraagde deelnemers bereid om meer geld te betalen voor betere service.

 

Bedrijven moeten volgens Cameron Watt, president en CEO Intouch Insight Ltd, verder gaan dan de meest gemakkelijke optie.

 

Bedrijven met loyale klanten kunnen niet expres het pad naar een aankoop zomaar erg ingewikkeld maken. Volgens ‘The Wise Marketer’ moeten bedrijven kiezen voor een tactische combinatie van een gerichte loyaliteitsstrategie met een goede customer experience zodat zij een stapje voor blijven op de concurrentie. Voor bepaalde bedrijven kan het dus geruststellend zijn dat de kracht van loyaliteit lage prijzen of het gemak kan overstijgen.

 

Loyaliteit moet verbonden zijn met het merk en haar waarden

De loyaliteitsstrategie en customer experience moeten onlosmakelijk verbonden zijn met het merk en haar waarden. Functionele loyaliteit is nooit ‘plug and play’. De waarden moeten diep verweven zijn met alles waar het merk voor staat, wat zinvol is om aan te bieden in de markt en welk aanbod een merk kan bieden met zijn sterke, en minder sterke punten. Wanneer een merk in het hoge segment zit met de daarbij horende extra kosten, is het goed om dit ‘premium’ gevoel juist te benadrukken in plaats van proberen te concurreren met prijzen en dit te communiceren. Deze kenmerken moeten vervolgens ook opgenomen worden in de loyaliteitsbranding, zodat de klant een naadloze ervaring herkent en ervaart en zo een interactie heeft met de totaliteit van een merk.

 

Merken moeten meer communiceren over hun loyaliteitsprogramma

Een loyaliteitsprogramma dat naadloos aansluit bij de waarden van een merk met de mooiste benefits is uiteindelijk niks waard als klanten niet afweten van het bestaan. Volgens Intouch Insight is dit een groeiend probleem. Uit hun gegevens van Mystery Shopping bleek dat slechts 28% van de kassières het loyaliteitsprogramma benoemen van hun winkel. Daarnaast was er ook vaak niet voldoende promotiemateriaal aanwezig om het loyaliteitsprogramma te promoten. Een betere promotie is niet alleen goed voor het aantrekken van klanten, maar dit beïnvloedt ook hun aankopen.

 

Versterk dus de communicatie, laat de loyaliteitsstrategie naadloos aansluiten bij je merk en haar sterke kanten en laat vervolgens loyaliteit haar werk doen. Ook al is de weg naar jouw product of dienst niet het gemakkelijkst.

 

Bron: The Wise Marketer – My Way Or The Highway?

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.